مریین تینخا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مریین تینخا (به هلندی Merijn Tinga) (متولد ۱۹۷۲ در لیوواردن هلند) یک ورزشکار حرفه‌ای، موج‌سوار، پویشگر و فعال محیط زیست هلندی است. او به خاطر خدماتش در بهبود شرایط محیط زیست در اروپا و تلاش جدی برای مقابله با آلودگی پلاستیکی مشهور است.[۱]

مریین تینخا بر روی تخته موج سواری معروف خود در حال اجرای برنامه برای پویش تفکیک زباله از مبدأ در مدارس - سپتامبر ۲۰۲۱

موج سواری در «معجون پلاستیک»[ویرایش]

یکی از پویش‌های بزرگ تینخا، «موج سواری در معجون پلاستیک» (plastic soup surf) است که در آن وی با موج سواری در سواحل و بخش‌های آبی مختلف دنیا، سعی در جلب توجه مخاطبان به آلودگی پلاستیکی در دریا دارد و از این جهت، دریا را «معجون پلاستیک» می‌خواند. مریین تینخا به کمک حامیان خود با استفاده از بطری‌های پلاستیکی که از آب‌های آزاد یافته، تخته موج حرفه ای برای موج سواری درست کرده و با همین تخته موج سواری در سواحل مختلف برای تبلیغ مبارزه با آلودگی پلاستیکی موج سواری می‌کند[۲] .

کمپین برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی در هلند[ویرایش]

از جمله فعالیت‌های او، موج سواری‌های متعدد در اروپا و سواحل هلند و حمایت از کاهش ۹۰ درصدی رهایش بطری پلاستیکی در طبیعت است. وی در این خصوص حامی اصلی طرح ودیعه گذاری بر بطری‌ها در هلند بوده که نهایتاً موفق به متقاعد کردن سیاستمداران و تصویب و اجرای این قانون در هلند شد که باعث کاهش چشمگیر رهاسازی بطری‌های پلاستیکی در این کشور شده‌است[۳] .

منابع[ویرایش]

  1. "BBC Local Live: Suffolk". BBC News (به انگلیسی). Retrieved 1 July 2022.
  2. Voorhoede, De. "Inspiring fight for sustainability". Plastic Soup Surfer (به انگلیسی). Retrieved 1 July 2022.
  3. "Merijn Tinga". Plastic Oceans International. Retrieved 1 July 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پوشش خبری در هلند