مرغ طوفان (افسانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مرغ طوفان (افسانه‌ای))
یک شمایل در پارک ویکتوریا. کانادا. ۲۰۰۴

مرغ توفان یا تندرمرغ پرنده‌ای اسطوره‌ای است که در فرهنگ و آئین و رسوم و باورمندی بومیان آمریکای شمالی به فراوانی به آن اشاره شده‌است. با این همه در آیین‌های باستانی بسیاری از مردم اروپا و آسیا نیز این مرغ تنومند، ریشه و نام‌آوری دارد.[۱][۲][۳][۴]

بنا بر فرهنگ عامه، مرغ توفان پرندهٔ بسیار بزرگی‌است که به خاطر جثه سترگش در حالت عادی قادر به پرواز نیست. به همین خاطر این پرنده در بلندای کوه‌ها یا مشرف به دریاها به انتظار توفان می‌ماند و با شدت گرفتن تندبادها از انرژی آنها برای پریدن مدد می‌گیرد و در شرایطی که دیگر پرندگان قادر به پرواز نیستند در آسمان اوج می‌گیرد و عظمت خود را به نمایش می‌گذارد.

بنا بر نقوشی که از این پرنده ترسیم می‌شود، مانند پرنده افسانه‌ای هما، این پرنده نیز از خانواده کرکس‌ها می‌باشد.

جایگاه در ادبیات سیاسی ایران[ویرایش]

شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی پیش از انقلاب ۱۳۵۷، که سمت نخست‌وزیری را در ماه‌های آخر حکومت پهلوی بر عهده گرفت، در دی‌ماه ۱۳۵۷، پیامی صادر کرد و در انتهای پیامش[۵] بیتی از چکامه مرغ طوفان[۶] غلامعلی رعدی آذرخشی خواند که:

من مرغ طوفانم نیندیشم ز طوفان موجم، نه آن موجی که از دریا گریزد

اشاره وی به این شعر باعث شد که هم موافقان او و هم مخالفان او از او با عنوان مرغ طوفان یاد کنند.

منابع[ویرایش]

  1. Mothman & The Thunderbird
  2. Lankford, George E. (2011). Native American Legends of the Southeast: Tales from the Natchez, Caddo, Biloxi, Chickasaw, and other Nations. Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press. p. 77. ISBN 978-0-8173-5689-7.
  3. Cleland, Charles E. ; Chute, Richard D. ; Haltiner, Robert E. (1984). "NAUB-COW-ZO-WIN Discs from Northern Michigan". Midcontinental Journal of Archaeology. 9 (2): 235–249. JSTOR 20707933.
  4. Tieteen Kuvalehti 7/1998, s. 63: artikkeli Outo valokuva oudosta linnusta.
  5. پیوند به پیامهای دکتر بختیار در یوتیوب در یوتیوب
  6. «چکامه مرغ طوفان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۷ اوت ۲۰۱۱.