مدیریت انرژی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مدیریت انرژی (به انگلیسی: Energy conservation) شامل برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از واحدهای تولید و مصرف انرژی و همچنین توزیع و ذخیره انرژی است. اهداف آن حفاظت از منابع، حفاظت از آب و هوا و صرفه جویی در هزینه است، در حالی که کاربران دسترسی دائمی به انرژی مورد نیاز خود داشته باشند. مدیریت آنرژی ارتباط نزدیک با مدیریت زیست‌محیطی، مدیریت تولید، تدارکات (لجستیک) و سایر عملکردهای تجاری تثبیت شده دارد. VDI-Guideline 4602 تعریفی را منتشر کرد که شامل بعد اقتصادی آن است: «مدیریت انرژی عبارت است از هماهنگی فعال، سازماندهی شده و سیستماتیک تهیه، تبدیل، توزیع و استفاده از انرژی برای برآوردن نیازها، با در نظر گرفتن اهداف زیست‌محیطی و اقتصادی».[۱] این یک تلاش سیستماتیک برای بهینه‌سازی بهره‌وری انرژی برای اهداف خاص سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی از طریق تکنیک‌های مهندسی و مدیریت است.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

مدیریت انرژی در یک زمینه خاص:

منابع[ویرایش]

  1. VDI-Guideline VDI 4602, page 3, Beuth Verlag, Berlin 2007.
  2. Elahee, Mohammad Khalil (2019). "Brief History of Energy Management ..." Energy Management Research Journal. 2 (1): 39–49.

منابعی برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

"The Industry". The Totus Group. Retrieved 11 March 2018. The Building Controls and Energy Management Industry began with the energy crisis's of the 1970s and specifically starting in 1973 with the first Arab embargo.