ماهاکالا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماهاکالا
خدای زمان، مایا، آفرینش، نابودی و قدرت
وابستگی شکل شیوا (هندوئیسم)
دارماپالا (بودیسم)
اقامتگاه شمشانا (اما بر اساس تفسیر متفاوت است)
سلاح خاندا، تریشولا، چکش (در تصاویر ژاپنی)
همسر ماهاکالی (پاروتی)

ماهاکالا خدایی مشترک در تنتره آیین هندو و بودیسم است. در هر دو دین، ماهاکالا تجلی شدید شیوا[۱] و همسر الهه ماهاکالی است. او در فرقه کالی‌کولا شاکتی‌پرستی برجسته‌ترین الهه به نظر می‌رسد.[۲][۳][۴] ماهاکالا همچنین به عنوان یک خدای حفاظت شناخته‌شده‌است که به عنوان یک دراماپالا در وجرهیانه، چینی باطنی، و بودیسم تبتی[۱] و همچنین در سنت‌های چان و شینگون پرستیده می‌شود. او در زبان ماندارین و کانتونی به داهیتیان و دایحاکتین (大黑天 در کره‌ای Daeheukcheon (대흑천)، در ویتنامی Đại Hắc Thiên و در ژاپنی به Daikokuten (大黒天) معروف است.

وجه تسمیه[ویرایش]

Mahākāla یک عبارت سانسکریت است که از ترکیب دو واژه mahā یعنی «بزرگ» و kāla یعنی «زمان/مرگ» تشکیل شده و لذا معنای «فراتر از زمان» یا «فراتر از مرگ» می‌دهد.[۵]

در تبتی با القاب (الفبای تبتی: ནག་པོ་ཆེན་པོ།, THL: nak po chen po) به معنای «آن بزرگ سیاه» یا «محافظ» هم از او یاد می‌کنند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Bryson 2017 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. "Mahakala the husband of Kali". Retrieved 7 July 2016.
  3. Bhattacharya Saxena, Neela (2011). "Gynocentric Thealogy of Tantric Hinduism: A Meditation Upon the Devi". Oxford Reference. Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780199273881.003.0006. (subscription or UK public library membership required)
  4. Johnson, W. J (2009). "A Dictionary of Hinduism". Oxford Reference. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-861025-0. (subscription or UK public library membership required)
  5. Mookerjee, Ajit (1988). Kali: The Feminine Force. New York: Destiny
  • ویکی‌پدیای انگلیسی