مانیش شارما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مانیش شارما
تصویر شارما در سال ۲۰۱۳
زادهٔدهلی، هند
پیشهکارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم
سال‌های فعالیت۲۰۰۴-اکنون

مانیش شارما (انگلیسی: Maneesh Sharma) کارگردان، تهیه‌کننده فیلم و فیلم‌نامه‌نویس هندی تباری است که در سینمای هند فعالیت می‌کند.

مانیش که در دهلی متولد و بزرگ شد، جایی که در بخش‌های مختلف شهر از جمله پیتم پورا زندگی می‌کرد، تحصیلات خود را در مدرسه دولتی دهلی، آر کی پورام گذراند. سپس مدرک ادبیات انگلیسی را از کالج هانس راج، دانشگاه دهلی دریافت کرد. در کالج، او درگیر انجمن تئاتر بود و اولین فیلم خود را در سال ۲۰۱۰ در آنجا فیلمبرداری کرد. پس از فارغ‌التحصیلی به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا در مؤسسه هنرهای کالیفرنیا در رشته فیلمسازی تحصیل کند.[۱][۲] قبل از نقل مکان به بمبئی، در دهلی نیز به تئاتر مشغول بود و در یک گروه موسیقی محلی رقصنده بود.[۳][۴]

حرفه[ویرایش]

مانیش در حین تحصیل در رشته فیلمسازی در مؤسسه هنرهای کالیفرنیا، به عنوان دستیار کارگردان در فیلم تروما (۲۰۰۴)، یک فیلم دانشجویی انگلیسی-آلمانی که در لس آنجلس فیلمبرداری شد، کار کرد.

دو ماه پس از بازگشت از ایالات متحده، او استراحت کرد و کار خود را در بالیوود به عنوان دستیار کارگردان و دستیار کارگردان در تعدادی از تولیدات یاش راج فیلمز مانند فنا (۲۰۰۶) و بیا برقصیم (۲۰۰۷) آغاز کرد. اولین کارگردانی فیلم بلند او گروه برنامه‌ریز عروسی، بر اساس داستانی نوشته خودش، که در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۰ منتشر شد بود.[۵][۶][۷]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

آثار کارگردانی[ویرایش]

در مقام تهیه‌کننده[ویرایش]

فیلمنامه‌نویسی[ویرایش]

  • گروه برنامه‌ریز عروسی (۲۰۱۰)
  • وای ازدواج (۲۰۱۴)
  • طرفدار (۲۰۱۶)

منابع[ویرایش]

  1. "I can make 15 films on Delhi: Maneesh". The Times of India. 19 December 2010. Archived from the original on 4 November 2012. Retrieved 7 February 2011.
  2. The campus crew in Bollywood The Times of India, 10 December 2010
  3. Maneesh Sharma : The wedding planner Filmfare, 16 February 2011.
  4. "56th Idea Filmfare Awards 2011". Daily Times. 31 January 2011.
  5. "YRF launches new face with Anushka Sharma". NDTV Movies. 4 February 2010. Archived from the original on 14 July 2011. Retrieved 22 February 2011.
  6. "These wedding planners know their binness". The Indian Express. 17 December 2010.
  7. "YRF Movies - Latest and Upcoming Hindi Movies Yash Raj Films".

پیوند به بیرون[ویرایش]