لیلا کی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیلا کی
نام هنگام تولدلیلا الخلیفی
زادهٔ۶ سپتامبر ۱۹۷۱ ‏(۵۲ سال)
یوتبری
ملیتسوئد
پیشهخوانندگی
سال‌های فعالیت۱۹۹۹-۱۹۸۹؛ ۲۰۱۱-اکنون

لیلا الخلیفی (سوئدی: Laila El Khalifi؛ زادهٔ ۶ سپتامبر ۱۹۷۱)که بیشتر با نام هنری لیلا کی شناخته می‌شود، خواننده سوئدی یورودنس و رپ با تبار مراکشی است.

ابتدای نزدگی[ویرایش]

لیلا الخلیفی در سال ۱۹۷۱ از والدینی مراکشی در یوتبری در سوئد زاده شد. والدین لیلا تصمیم گرفتند او را به مدرسه‌ای در مراکش بفرستند، اما او نتوانست خود را با نظام آن کشور مطابقت دهد و پس از یک سال به سوئد بازگشت.

حرفه[ویرایش]

لیلا هنگام خواندن در یک مسابقه موسیقی، توسط گروه موسیقی دوگانه رابن‌راز کشف شد. آنها موسیقی او را دوست داشتند و در سال ۱۹۸۸ به او قرارداد ضبط آهنگ پیشنهاد دادند. او همراه با رابن‌راز نخستین موفقیت خود را در سال ۱۹۸۹ با آهنگ "Got to Get" به‌دست آوردند و در سال ۱۹۹۰ آلبوم Rob'n'Raz featuring Leila K را منتشر کردند.

در سال‌های اول کارش، او آهنگ‌های پرطرفدار زیادی داشت و موسیقی او در سراسر اروپا پخش می‌شد. او از رابن‌راز جدا شد و به تنهایی به ایبیزا در اسپانیا رفت و در آنجا به تنهایی کنسرت‌های خود را برپا کرد. در سال ۱۹۹۰ با دکتر آلبان در تک آهنگی به نام "Hello Afrika" همکاری کرد. فعالیت مستقل او در سال ۱۹۹۱ با تک‌آهنگ "Time" شروع شد که او با تک‌آهنگ‌های دیگری ادامه پیدا کرد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]