قلعه تورکو

مختصات: ۶۰°۲۶′۰۷″ شمالی ۰۲۲°۱۳′۴۳″ شرقی / ۶۰٫۴۳۵۲۸°شمالی ۲۲٫۲۲۸۶۱°شرقی / 60.43528; 22.22861
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلعه تورکو
Turun linna
Åbo slott
نمایی از قلعه که از بندر تورکو قابل مشاهده و انتهای غربی نماد شهر است.
Map
اطلاعات کلی
گونهقلعه
موقعیتتورکو، فنلاند
مختصات۶۰°۲۶′۰۷″ شمالی ۰۲۲°۱۳′۴۳″ شرقی / ۶۰٫۴۳۵۲۸°شمالی ۲۲٫۲۲۸۶۱°شرقی / 60.43528; 22.22861

قلعه تورکو (فنلاندی: Turun linna) یک ساختمان قرون وسطایی در شهر تورکو است. این قلعه همراه با کلیسای جامع تورکو یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌هایی است که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بزرگ‌ترین ساختمان قرون وسطایی حفظ شده در فنلاند است.

این بنا در اواخر قرن سیزدهم تأسیس شد و در ساحل آئورا یوکی قرار دارد. این قلعه به عنوان یک دژ و یک مرکز اداری در شرق عمل می‌کرد، زیرا فنلاند در آن زمان به عنوان استان سوئد شناخته می‌شد. این قلعه تنها یک بار در دفاع از منطقه شرکت کرد، زمانی که مهاجمان روسی از ولیکی نووگورود، تورکو را در سال ۱۳۱۸ ویران کردند. قلعه عمدتاً در جنگ داخلی در سوئد و اتحاد کالمار شرکت داشت. اوج شکوفایی این قلعه در اواسط قرن شانزدهم در زمان سلطنت یوهان سوم و کاتارینا جاگلون فنلاند بود. در آن زمان بود که طبقه موسوم به رنسانس و تالار شاه و ملکه به همراه ویژگی‌های دیگر ساخته شد. امروزه قلعه تورکو پربازدیدترین مکان تاریخی فنلاند است که در برخی سال‌ها ۲۰۰۰۰۰ بازدیدکننده دارد. علاوه بر این، بسیاری از اتاق‌های بزرگتر این قلعه توسط توابع شهرداری برای امور اداری استفاده می‌شود.[۱][۲]

منابع[ویرایش]

  1. «Linnasta linnaan». web.archive.org. 2013-10-30. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اكتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در 2023-04-09. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. "Pahamaineinen merirosvosakki herätti keskiajalla kauhua Suomen rannikolla – Katso kartasta, missä vitaaliveljet ryöstelivät ja majailivat". yle.fi (به فنلاندی). Retrieved 2023-04-09.

پیوند به بیرون[ویرایش]