فیلم ملودی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملودی
کارگردانبهروز سبط رسول
تهیه‌کنندهبهروز سبط رسول
نویسندهبهروز سبط رسول
بازیگراندیمن زندی
علیرضا استادی
مقداد اسلامی
Safar Haqdodov
Zulfiya Sadykova
فیلم‌بردارعلی محمد قاسمی
تدوین‌گربهروز سبط رسول
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهدریم لب فیلم (فرانسه)
مدت زمان
85 دقیقه
کشورایران و تاجیکستان
زبانفارسی

ملودی فیلم ایرانی مستقل به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهروز سبط رسول و محصول سال ۱۴۰۲ خورشیدی است. ملودی سومین فیلم بلند بهروز سبط رسول است که در ایران و تاجیکستان ساخته شده و به عنوان نماینده کشور تاجیکستان برای آکادمی اسکار انتخاب شده است.تولید کننده این فیلم در ایران موسسه نما فیلم ایرانیان بوده است.[۱][۲][۳][۴]
فیلم ملودی در پنجاه و چهارمین جشنواره گرید (A) و معتبر جهان، گوا در هندوستان انتخاب شد و در 24 دسامبر 2023 در بخش سینمای جهان اولین نمایش بین المللی را داشته است.[۵] [۶][۷]
فیلم ملودی در بیست و یکمین جشنواره فیلم چنای 2023 انتخاب گردید و به نمایش درآمد.[۸]
فیلم ملودی منتخب بیست و چهارمین جشنواره فیلم Keswick انگلستان در بخش مسابقه2024 شد.[۹][۱۰][۱۱]
فیلم ملودی منتخب بخش بین الملل چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد و در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ در تهران و در موزه سینما به نمایش عمومی درآمد.[۱۲]
فیلم ملودی در بیست و سومین جشنواره imagineindia اسپانیا انتخاب گردید.[۱۳] [۱۴]

خلاصه داستان[ویرایش]

ملودی داستانی شاعرانه دارد و در مورد دختری آهنگساز است که می‌خواهد با صدای پرندگان برای کودکان سرطانی قطعه‌ای موسیقی بسازد.

Dance scene

بازیگران[ویرایش]

بازیگر نقش
دیمن زندی ملودی
علیرضا استادی داوود
مقداد اسلامی منگو
Safar Haqdodov بزرگ دهکده
Zulfiya Sadykova بزرگ دهکده
هانا آقائی ترنگ
امیر آریا عباسی کودک
داریوش اشرفی دکتر
محدثه مهدوی مادر ترنگ
فرشید قاسمی شکارچی
A scene from "Mango" in the movie Melody

عوامل فنی فیلم[ویرایش]

نام نقش
علی محمد قاسمی مدیر فیلمبرداری
صدابردار جعفر علیان
مدیر تولید مجتبی نور محمدی
دستیار یک و برنامه ریز رحمان محمدی
طراحی صحنه پیام حسین سوری
طراح لباس مژگان عیوضی
چهره پرداز محمد ذوقی
دستیار تهیه شهرام وثوق حجازی
عکاس و تصویربردار پشت صحنه اسرافیل قاسمی
طراح و ترکیب صدا محمود موسوی نژاد
اصلاح رنگ سامان مجد وفائی
مدیر تدارکات عطا براتی
A scene of feeding a parrot in Melody movie

وقایع[ویرایش]

بهروز سبط رسول
زمان فیلم نام فیلم نقش سال ساخت اتفاقات
۸۵ دقیقه ملودی نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان ۱۴۰۲
  • منتخب کشور تاجیکستان برای آکادمی اسکار
  • منتخب پنجاه و چهارمین جشنواره گرید (A) گوا
  • منتخب بیست و یکمین جشنواره فیلم چنای 2023
  • منتخب بیست و چهارمین جشنواره فیلم Keswick انگلستان در بخش مسابقه2024
  • منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۲۰۲۴
  • منتخب بیست و سومین جشنواره imagineindia اسپانیا ۲۰۲۴

[۱۵][۱۶][۱۷][۱۸] [۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]

Director & Producer

بخشی از مصاحبه ها[ویرایش]

بهروز سبط رسول کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فیلم خود که در قالب محصول مشترک به سرانجام رسیده است، گفت: فیلم «ملودی» محصول مشترک ایران و تاجیکستان است که بخش‌هایی از آن در ایران و بخش‌هایی از آن در تاجیکستان تصویربرداری شده است. بعد از آنکه تولید فیلم به اتمام رسید، مسئولان کشور تاجیکستان نسخه نهایی را بازبینی کردند و با کسب نظر از منتقدانی اعم از برخی از اعضای فیپرشی، این پیشنهاد را با ما مطرح کرده‌اند که فیلم به نمایندگی از سینمای تاجیکستان به آکادمی اسکار معرفی شود.
کارگردان «ملودی» درباره تولید مشترک این فیلم با کشور تاجیکستان هم گفت: در زمانی که به دنبال کشوری برای تولید مشترک بودیم، کشور تاجیکستان تنها کشوری بود که به محض خواندن فیلمنامه، جذب موضوع آن شدند و برای تولید اعلام آمادگی کردند. فیلم درباره دختری است که می‌خواهد با استفاده از صدای پرندگان موسیقی‌ای برای بچه‌های سرطانی بسازد. همین موضوع نظر آن‌ها را جذب کرد.
وی افزود: از آنجایی که من خودم نوازنده موسیقی سنتی هستم، می‌دانستم که این داستان را چگونه باید روایت کنم اما برای آن‌ها خیلی عجیب بود که چنین داستانی چگونه می‌تواند تبدیل به فیلم سینمایی شود. فیلمنامه را که خواندند این پیشنهاد را مطرح کردند که از سنت‌های تاجیک هم در روایت فیلم استفاده کنیم. دو هنرپیشه معروف‌شان را هم معرفی کردند که به ایران آمدند. تأمین بخشی از تجهیزات و عوامل فنی فیلم هم با سینمای تاجیکستان بود. علیرضا استادی هم از بازیگران ایرانی فیلم است.[۲۴]

نقدها[ویرایش]

بعد از نمایش فیلم، پروفسور Sadullo Rahimov منتقد فیلم، عضو FIPRESCI و دکترای فلسفه در مقاله ای نوشت:
به تازگی فیلم جدید ایرانی تاجیکستانی "ملودی" ساخته بهروز سبط رسول که تهیه کننده گی این فیلم نیز با همکاری ناصر سعیدوف (تاجیکستان) بوده است را با علاقه فراوان تماشا کرده ام. این فیلم توسط «نمافیلم» (ایران) و کمپانی «سفینا» (تاجیکستان) در سال 2023 ساخته شده است. بازیگران فیلم متشکل از بازیگران تاجیک و ایرانی هستند.
فیلم با ارائه غیرمعمول مطالب مرا شگفت زده کرد. این فیلم به زبانی پیچیده ساخته می شود، شبیه به بسیاری از فیلم های هنری دیگر. نویسنده در طول فیلم به دنبال بیان زبان ایده خود است. تا انتها احساس می‌شود برای همیشه ناتمام است.
با در نظر گرفتن اصول استفاده از ناقصی در گرافیک کلاسیک ژاپنی، این ناقص بودن بیننده را به دنبال یافتن شکل و ابزار تحقق ایده همراه با نویسنده می‌برد. این به ذهن مخاطب برای تفکر خلاق نفوذ می کند.
در مقطعی، شخصیت اصلی و بیننده در شرایط سختی قرار می گیرند و به نظر می رسد که هیچ راهی برای خروج وجود ندارد. اما تداوم قهرمان بارها و بارها او و بیننده را در حالت جستجو قرار می دهد.
خب، این فیلم درباره چیست؟
ملودی یک نوازنده زن جوان است که به کودکان مبتلا به سرطان موسیقی آموزش می دهد. او مشتاق تلاش برای القای عشق به طبیعت، به ویژه پرندگان آوازخوان در کودکان است. او طرحی موزیکال از آواز یکی از پرندگان را برای بچه ها پخش می کند که آنها را هیجان زده می کند و آنها از او می خواهند که چرخه موسیقی را با ملودی های پرنده های آوازخوان کامل کند.
او به روستای محل تولدش می آید، به خانه پدربزرگش. و شروع به جستجو و ضبط صداهای پرندگان آوازخوان می کند. یک خدمتکار پدربزرگش، منگو لال، وجود دارد که هنوز در خانه خالی زندگی می کند. آنها با هم در روستا قدم می زنند و به دنبال پرندگان می گردند. مجموعه ضبط در حال رشد است، اما هنوز کافی نیست. منگو می گوید که فقط یک خواننده قدیمی گوشه نشین می تواند به او کمک کند تا پرنده های گم شده را پیدا کند.
سپس ناگهان مانگو در یک تصادف می میرد.
ملودی در ناامیدی برای کمک نزد زاهد پیر می رود. او تلاش می کند تا رضایت پیرمرد را برای آموزش نحوه برقراری ارتباط با پرندگان به او جلب کند. در روند کار سخت ضبط و گوش دادن به پرندگان آوازخوان تنها 29 پرنده قابل جمع آوری است. و او به هیچ وجه نمی تواند پرنده 30 را پیدا و ضبط کند. ملودی در ناامیدی است.
پیرمرد به او می گوید که تمام شب را بیدار بمان تا در سحر صدای پرنده را بشنوی. ملودی به خواب می رود و صبح پیرمرد را نمی یابد. او را در انباری پیدا می کند، در حالی که بچه های بیمار لباس های تعطیلات پوشیده اند.[۲۵]
نقد سایت INTERNATIONAL FEATURE:
من باید بروم جایی که پرندگان آزاد هستند. ملودی فیلم ارسالی بین المللی از تاجیکستان است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول، در مرکز نگهداری از کودکان سرطانی می گذرد. سی کودکی که در این مرکز بستری هستند از معلم خود ملودی خواسته اند تا با صدای سی پرنده مختلف قطعه ای موسیقی بسازد. او برای به پایان رساندن این پروژه به روستای زادگاهش برمی گردد تا پرندگان ساکن آن منطقه را ضبط کند. هنگامی که ملودی دوباره با خدمتکار لال خانوادگی خود، به نام منگو، از خانه خانوادگی خود همکاری می کنند تا صدای سی پرنده را ضبط کنند.آنها به مشکل برمی خورند. در طول این سفر، ملودی شروع به یادگیری یک درس طولانی زندگی می کند. ملودی پیامی بی دردسر و در عین حال قدرتمند در مورد پیوند پیچیده بین انسان و حیوانات است. این یک داستان زیبا و آرام در مورد تلاش فرد برای به پایان رساندن یک پروژه، بر خلاف همه شانس ها، اما در این فرآیند، تبدیل شدن به یک فرد متفاوت است. موسیقی قلب و روح فیلم است با پیشرفت فیلم، با ظرافت یکی بودن با طبیعت را به تصویر می کشد. به ما احساس آرامش و آرامش فوری می دهد. این شامل اجازه دادن به خودمان می شود که جذب دنیای طبیعی شویم. طبیعت می‌تواند مکانی باشد که می‌توانیم بنشینیم و به دور از حواس‌ پرتی‌ها و خواسته‌های زندگی معمولی‌مان بنشینیم و به معنای زندگی فکر کنیم. این به ما اجازه می دهد تا پرندگان را بشنویم، حتی پیدا کردن سخت ترین آنها، تا یک ملودی ابدی خلق کنیم، نه تنها از صدای آنها، بلکه درک آنچه در درون آنها می گذرد. ملودی چالش کارگردانی برای بهروز سبط رسول است.[۲۶]

منابع[ویرایش]

  1. «فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار می‌رود».
  2. «فیلم ملودی».
  3. «Melody (2023)».
  4. «Melody».
  5. «Iranian directors represent six countries at International Film Festival of India».
  6. «فهرست سینماگران ایرانی جشنواره هند تکمیل شد».
  7. "سفر «شهربانو» و «ملودی» به جشنواره‌های هندی". mehrnews (به persian). Retrieved 2023-11-19.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  8. ««سونسوز» به جشنواره حقوق بشر می‌رود/ «ملودی» در هند».
  9. «Films».
  10. «Festivals».
  11. «"Melody", "Maman" to go on screen in Keswick film festival».
  12. «آثار خارجی «فیلم فجر ۴۲» مشخص شد».
  13. «Melody (Behrouz Sebt Rasoul) Iran/Tajikistan. Official Section».
  14. «Iran's Melody to go on screen at ImagineIndia festival».
  15. «فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار می‌رود».
  16. «فیلم ملودی».
  17. «Melody (2023)».
  18. «Melody».
  19. «2024 Oscars: Official Submissions for International Feature Film».
  20. «Melody».
  21. ««سونسوز» به جشنواره حقوق بشر می‌رود/ «ملودی» در هند».
  22. «Films».
  23. «Festivals».
  24. «فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار می‌رود/ ماجرای «ملودی»». www.mehrnews.com.
  25. «Critique Reception». namafilmco.
  26. «FILM REVIEW». international-feature.com.

پیوند به بیرون[ویرایش]