پرش به محتوا

فهرست پرندگان سیبلی-مونرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست پرندگان سیبلی-مونرو فهرستی از گونه‌های پرندگان بر اساس مطالعه انجام‌شده توسط چارلز سیبلی و برت مونرو است. برای ارزیابی مجدد روابط بین پرندگان نوین، از مطالعات گسترده دورگه‌زایی دی‌ان‌ای-دی‌ان‌ای استفاده شد. این یک نقطه عطف در پرنده‌شناسی در زمان انتشار آن در نظر گرفته شد.[۱] انتساب سیبلی-مونرو برای گونه‌های فردی به خانواده‌ها و خانواده‌ها به راسته‌ها بحث‌برانگیز است. منتقدان معتقد است که اگرچه تا آنجایی که شواهد حاصل از دورگه‌زایی دی‌تن‌ای-دیان‌ای نشان می‌دهد جهشی بزرگ به جلو را نشان می‌دهد، اما توجه کافی به دیگر شکل‌های شواهد، هم مولکولی و هم در مقیاس بزرگ‌تر ندارد. اجماع درستی وجود ندارد، اما موضع میانه گسترده این است که آرایه‌شناسی سیبلی-مونرو، به‌طور کلی، "حدود ۸۰٪" درست است.[۲] تحقیقات و بحث دربارهٔ طبقه‌بندی پرندگان ادامه دارد. در فهرست سیبلی-مونرو، ۹۹۹۴ گونه وجود دارد.

منابع[ویرایش]

  1. "www.birding.in Sibley-Monroe Checklist Part 1". Birding.in. Archived from the original on 3 March 2019. Retrieved 2 August 2020.
  2. Monroe, Burt (1993). A world checklist of birds. New Haven: Yale University Press. ISBN 978-0-300-07083-5. OCLC 611551988.