فرانسیس بنجامین جانستون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرانسیس بنجامین جانستون
زادهٔ۱۵ ژانویهٔ ۱۸۶۴
گرفتن، ویرجینیای غربی، ایالات متحده آمریکا
درگذشت۱۶ مهٔ ۱۹۵۲ (۸۸ سال)
نیواورلئان، لوئیزیانا
محل زندگیواشینگتن، دی سی
ملیتایالات متحده آمریکا
محل تحصیلAcadémie Julian (پاریس)
پیشهخبرنگار و عکاس خبری

فرانسیس بنجامین جانستون (انگلیسی: Frances Benjamin Johnston؛ ۱۵ ژانویهٔ ۱۸۶۴ – ۱۶ مهٔ ۱۹۵۲) یک عکاس و عکاس خبری پیشگام آمریکایی بود که فعالیت حرفه‌ای او تقریباً نیم قرن به طول انجامید. شهرت او به خاطر پرتره‌هایش، تصاویر معماری جنوب و مجموعه‌های عکاسی مختلف که سیاه‌پوستان آمریکایی و بومیان آمریکا را در آغاز قرن بیستم نشان می‌دهند، است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

فرانسیس بنجامین جانستون تنها فرزند بازمانده از والدینی ثروتمند در گرافتون ویرجینیای غربی به دنیا آمد. مادرش فرانسیس آنتوانت بنجامین اهل راچستر، نیویورک بود که یک میهن‌پرست جنگ انقلابی بود.[۱] او با اندرسون دونیفان جانستون، اهل مایزویل، کنتاکی که پدرش، دکتر ویلیام برایانت جانستون، اهل ویرجینیا چندین دهه در سراسر سینسیناتی، اوهایو تمرین می‌کرد.[۲]

حرفه[ویرایش]

جانستون شروع به نوشتن مقاله برای مجلات دوره‌ای کرد قبل از اینکه استعداد خود را در عکاسی پیدا کند. اولین دوربینش را جرج ایستمن، دوست صمیمی خانواده و مخترع دوربین‌های جدید و سبک‌تر ایستمن کداک و فرآیند فیلم، به او هدیه داد.

سال‌های پایانی، درگذشت[ویرایش]

جانستون به دلیل فعالیت‌هایش در حفظ ساختمان‌های قدیمی و در خطر انقراض، به عنوان عضو افتخاری موسسه معماران آمریکا انتخاب شد. مجموعه‌های عکس او توسط موسساتی مانند موزه هنر متروپولیتن، موزه هنرهای زیبای ویرجینیا و موزه هنر بالتیمور خریداری شده است. اگرچه سفر بی‌امان او به دلیل سهمیه‌بندی بنزین در جنگ جهانی دوم محدود شد، جانستون خستگی‌ناپذیر به عکاسی ادامه داد. او در سال ۱۹۴۰ خانه‌ای در محله فرانسوی نیواورلئان خرید و در سال ۱۹۴۵ در آنجا بازنشسته شد. او در سال ۱۹۵۲ در سن ۸۸ سالگی در نیواورلئان درگذشت.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Pioneering Woman Journalist Frances Antoinette Benjamin Johnston dies». New York Herald. ۱۹۲۰-۰۶-۱۱. صص. ۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۱۲.
  2. 1860 U.S. Federal Census for District 3, Mason County, Kentucky p. 27 of 56.

پیوند به بیرون[ویرایش]