فاضل غیبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فاضل غیبی
زادهٔ۱۳۳۳ تهران؛ ایران
پیشهمهندس کامپیوتر و پژوهشگر فلسفه
آثاررگ تاک (گفتاری دربارۀ نقش دین در تاریخ اجتماعی ایران)، دو گفتار (حافظ، دیوانۀ سرسامی یا فرزانۀ جاودانی، ما و غرب‌زدگی آل‌احمد)، فلسفۀ مدرن و ایران، بهائیان و ایران آینده، فلسفۀ هولوکاست، نود جستار
وبگاه

فاضل غیبی (متولد ۱۳۳۳ش. در تهران) تاریخ‌پژوه و فیلسوف فرهنگ است. مهمترین کتاب او «رگ تاک» نام دارد که با به ادعای فصلنامه "باران" و مصاحبه بهمن امینی با فاضل غیبی با تیراژ هشت هزار جلد پرفروش‌ترین کتاب تاریخ در خارج از کشور بوه است.[۱] .

زندگی نامه[ویرایش]

فاضل غیبی در خانواده‌ای زرتشتی ـ بهائی متولد شد. در نوجوانی به کلاسی که در آن فرهنگ هلاکویی آثار بهائی درس می‌داد راه یافت و به مطالعات تاریخی و فلسفی علاقه‌مند شد. برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ مهندسی برق به آلمان رفت و در آنجا نیز به موازات تحصیل و کار، کتابخوانی را پی گرفت. در این میان به مارکسیسم جلب شد و در شمار هواداران حزب تودهٔ ایران درآمد، تا آنکه بسال ۱۳۶۲ از آن کناره گرفت. فاضل غیبی در دانشکدهٔ فیزیک اتمی در دانشگاه صنعتی دارمشتاد (آلمان) مشغول به کار است و پس از آنکه به مدت دو سال در دانشگاه فرانکفورت فلسفه خواند به مطالعات شخصی در زمینهٔ فلسفه و تاریخ ادامه داد.

به سال ۱۳۷۶ش. کتاب "رگ تاک" (گفتاری دربارهٔ نقش دین در تاریخ اجتماعی ایران) را به نام "دلارام مشهوری" منتشر کرد . به سال ۱۳۷۹ش. "دو گفتار" دربرگیرندهٔ «حافظ، دیوانهٔ سرسامی یا فرزانهٔ جاودانی» و "ما و غرب‌زدگی آل‌احمد" نیز به همین نام منتشر شد. غیبی از سال ۱۳۹۰ش. به نگارش جستارهایی در زمینه‌های گوناگون تاریخی، اجتماعی و سیاسی دست زد که شمار آنها به ۹۷ رسیده و در سایت شخصی او در دسترس است.

کتاب‌ها[ویرایش]

  • رگ تاک: غیبی در این کتاب با بکارگیری «پیکره پردازی تاریخی» استفادهٔ تبلیغی تاریخ‌نگاران اسلامی و چپ را ردّ می‌کند و پیکرهٔ نوینی از تاریخ ایران نشان می‌دهد. او از زاویه‌ای به پیکرهٔ جامعهٔ ایران می‌نگرد که در آن نه تنها ضرورت‌های مادی و اجتماعی، بلکه نیازهای فرهنگی از جمله دین مهم است و با این نگرش جنبش بابی و نقش آیین بهائی در انقلاب مشروطه و دوران معاصر را بویژه مفصلاً بررسی می‌کند [۲].
  • فلسفهٔ مدرن و ایران آینده (۱۳۹۲ش.): غیبی در این کتاب بطور محوری با توجه به کارنامهٔ نیچه و هانا آرنت به نقش نخبه پروری در پیدایش اندیشمندان بزرگ پرداخته و تربیت نخبگان ایرانی را توصیه می‌کند و نشان می‌دهد که با پیوند رگه‌های اندیشمندی ایرانشهری با فلسفهٔ مدرن اروپایی می‌توان بر ناباروری فلسفی در ایران غلبه کرد. غیبی بهائیت را بعنوان جریانی فکری و اجتماعی، کوششی در این راستا می‌یابد.
  • بهائیان و ایران آینده (۱۳۹۰ش.): شامل پیشنهادات بهائیان برای نوسازی ایران است.
  • حافظ، دیوانهٔ سرسامی یا فرزانهٔ جاودانی: پژوهشی ادبی است که در آن غیبی با استناد بر سروده‌های حافظ ادعا می‌کند، او در تمامی عمر بهدین (زرتشتی) بوده‌است. [۳]
  • اسلام، آیین پیشاشهرنشینی (۱۳۹۸ش.انتشارات فروغ): پژوهشی است با روش تاریخ‌شناسی علمی که اسلام را به عنوان پدیده‌ای تاریخی ـ اجتماعی بررسی می‌کند و پیدایش آن را در پیامد یورش اعراب صحرانشین به دو امپراتوری روم و ایران نشان می‌دهد و تأثیرات گسترش اسلام بر سیر تمدن بشری را در ۱۴ سدهٔ گذشته تا «جنبش بیداری اسلامی» در دوران معاصر بدیدهٔ انتقادی می‌نگرد.

انتقاد[ویرایش]

برخی به فاضل غیبی انتقاد می‌کنند که از موضع «راست ملی»: «به کلِ جنبش چپ با بدبینی و گاه خصمانه نگاه می‌کند.» [۴]

منابع[ویرایش]

  1. «gooya news :: politics : گفتگوی بهمن امینی با دلارام مشهوری نويسنده کتاب "رگ تاک" از انتشارات خاوران». newsmanager.gooya.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۱۵.
  2. «gooya news :: culture : نگاهي به "رگ تاک"، بابك جاودان خرد». news.gooya.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۱۵.
  3. ره‌آورد، فصلنامۀ آزاداندیشان ایرانی، شماره ۱۲۹-۱۲۷.
  4. «پویندگان». pooyandegan.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۱۵.