غار گلجیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورودی غار گلجیک.

غار گلجیک زنجان یکی از شش غار آهکی کشف شده در این استان است.


نمای داخلی غار
تالار اصلی

موقعیت[ویرایش]

این غار در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان، در ارتفاعات مشرف به روستاهای «گلجیک» ، «آقبلاغ زنجان» و <<الگو:ابدال>> ، از توابع شهرستان زنجان واقع شده‌است و در حال حاضر، راه سواره‌رو ندارد و راه آن را باید پیاده نمود.

هشدار[ویرایش]

حتما با بلد و راهنما به همراه تجهیزات مناسب به این مکان مراجعه کنید!

ویژگی‌ها[ویرایش]

این غار عظیم که به‌طور طبیعی، از فرسایش سنگ‌های آهکی موجود در آن پدیده آمده، ابعاد آن ۷۰۰×۱۰۰ متر و ارتفاع تقریبی آن ۵۰ متر است. با داشتن آب و هوای مناسب، پناهگاه و مسکن انسان‌های دوران پیش از تاریخ بوده‌است.

قندیل های موجود داخل غار

تخریب توسط عوامل انسانی[ویرایش]

متاسفانه اخیرا نوشته‌هایی توسط بازدید کننده‌ها در دیواره‌های غار ایجاد شده و زباله‌های بجای‌مانده صحنه ی زشتی به همراه دارد. و نیز حفره‌هایی توسط جویندگان گنج در برخی نقاط دیده می‌شود.

یادگاری های نوشته شده روی دیواره ی غار

پیشینه[ویرایش]

این غار پیش از این دارای دو ورودی بود که در سال 1369 در زلزله دهانه ی اصلی تخریب شد. درون این غار آثاری از زندگی انسان‌های دوره «آشولین» تا «بردوستین»(به انگلیسی: Baradostian) متعلق به شانزده تا سی هزار سال پیش از میلاد کشف شده‌است.

درون غار، ابزار، ادوات، تیغه‌های سنگی و استخوان حیوانات شکاری به مقدار فراوان دیده می‌شود. آنچه که بیش‌تر از همه در خور بررسی و اهمیت است، آثار معماری درون غار است که نشان از محصور نمودن فضاهای زیستی و تعیین حریم‌ها دارد و تعیین حدود مالکیت را در آن دوره نشان می‌دهد.[۱]

در آذرماه سال ۱۳۹۳، خبرگزاری فارس گزارش داد که با آماده شدن بهره‌برداری معدنی این مجموعه باستانی در خطر نابودی قرار گرفت.[۲]

چشم انداز[ویرایش]

مردم بومی منطقه و دوستداران فرهنگ و طبیعت ایران و زنجان معتقدند با کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی و مساعدتهای دولت میتوان ضمن ایجادراه دسترسی مناسب این غار زیبا را برای بازدید علاقمندان آماده سازی و به شکل مناسبی نیز محافظت نمود. امیدواریم این مهم با کمک مسئولین ذیربط و پیگیری های علاقمندان به زودی محقق شود


منابع[ویرایش]

  1. http://www.irandeserts.com
  2. "فارس گزارش می‌دهد مجموعه باستانی و غار گلجیک زنجان در آستانه نابودی". Fars News Agency. 13 Dec 2014. Archived from the original on 13 December 2014. Retrieved 13 Dec 2014.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (link)

عکس : محمود موسوی