علی‌آقا جاویدان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از علی آقا جاویدان)
علی‌آقا جاویدان
زادهٔ۱۳۱۱
(کرمانشاه)
درگذشت۱۳۷۴
کرمانشاه
آرامگاهباغ فردوس کرمانشاه
ملیتایرانی
پیشهپهلوان
دورهپهلوی

علی‌آقاجاویدان (۱۳۱۱ –۱۳۷۴) باستانی‌کار و پهلوان کرمانشاهی در دوران سلسله پهلوی بود[۱][۲][۳]

زندگی[ویرایش]

وی از دوران کودکی و به تشویق پدر که یکی از بازاریان سرشناس کرمانشاه بود، به ورزش زورخانه‌ای روی آورد و در کنار تحصیل و ورزش، در مغازه پدر مشغول به کار و فعالیت شد. آوازهٔ کشتی و قدرت او خیلی زود در کرمانشاه و سایر شهرهای ایران پیچید. علی‌آقا هم دوره جهان پهلوان تختی بود و نقل است که برخی اوقات تختی، علی‌آقا را به محل تمرینات خود دعوت می‌کرد. او در تیم کشتی کرمانشاه موفقیتهای زیادی کسب نمود و در سایر شهرهای ایران، پهلوانان زیادی را مغلوب کرد. کشتی‌های علی آقا در همه جا تماشاچیان زیادی داشت و برخی اوقات طرفدارانش برای تماشای زورآزمایی این پهلوان از کرمانشاه و سایر شهرهای دیگر، به محل انجام مسابقات وی می‌رفتند. وی همزمان در کشتی پهلوانی و کشتی آزاد مقام‌دار بود و چون پهلوان گلزار کرمانشاهی، باعث مطرح شدن نام کرمانشاه در عرصه پهلوانی در ایران شد.[۴][۵]

مرگ[ویرایش]

وی در واپسین سالهای زندگی اش به شغل فرش فروشی مشغول بود تا اینکه در اردیبهشت سال ۱۳۷۴ در گذشت. [نیازمند منبع]

بر سنگ قبر وی نوشته شده‌است:

اینکه خفته‌است در این خاک یل دوران استفخر کرمانشاه و محبوب همه ایران است
پوریای ثانی دوره خود دانی کیستعلی آقاست که در شهره خود جاویدان است

منابع[ویرایش]

  1. «مختصری از زندگینامه علی آقا جاویدان، پهلوان کرمانشاهی». کرمانشاه دیلی. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۸.
  2. «رازهایی از علی آقا جاویدان در کتاب "طیب در گذر لوطی ها"». اریکه. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۸.
  3. «ماجرای کشتی طیب حاج رضایی با علی آقا جاویدان/ لوطی‌هایی که طیب شدند». شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد. ۷ تیر ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۸.
  4. «از «حسین گلزار» تا «علی‌آقا جاویدان»». ایسنا. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۸.
  5. «مصاحبه با نویسنده کتاب " حر انقلاب " / شهید طیب حاج رضایی چطور به حر انقلاب معروف شد». پایگاه خبری تحلیلی امروله. دریافت‌شده در ۲۰ آوریل ۲۰۱۸.