پرش به محتوا

صمد سودآور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از صمد سوداور)
صمد سودآور
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۲۸ – ۱۳۳۰
حوزه انتخاباتیمشهد (دورهٔ شانزدهم)
اطلاعات شخصی
ملیت ایرانی

صمد سودآور بازرگان و نماینده مجلس شورای ملی و واردکننده خودروهای مرسدس بنز به ایران بود.

خاندان سودآور اصالتاً از بهائیان کاشان بودند که در زمان قاجار به عشق‌آباد روسیه (ترکمنستان کنونی) کوچیدند و با نام کاشانسکی به تجارت پرداختند. آقا محمد کاشانسکی و پسرانش، صمد، احمد و فریدون به همراه شمار زیادی از بهائیان عشق‌آباد پس از انقلاب کمونیستی در روسیه به ایران بازگشتند و نام خانوادگی سودآور برگزیدند.

صمد و برادرش احمد در بانک ملی استخدام شدند.[۱] سپس شرکت مریخ را تأسیس کردند و امتیاز واردات مرسدس بنز را به ایران به دست آوردند.

صمد سودآور عزت خانم، دختر حاج حسین آقا ملک، ثروتمند نامدار مشهد را به زنی گرفت و در سال ۱۳۲۸ به نمایندگی مشهد به مجلس شورای ملی رفت (دوره شانزدهم).

صمد از خانواده های کاشانی تباری بود که به عشق آباد رفته بودند و با فامیل کاشانسکی فعالیت می کردند و بعد به ایران آمده و به فامیل سودآور مشهور شدند.

او بنا بر نامه ای که «نصرالله صبا» (مختارالملک) در 29 اسفند 1312(ه‌.ش) به تقی‌زاده نوشته بود، در «بانک ملی» کار می کرد: «آقای سودآور که در گذشته به اسم کاشانسکی معروف بوده، دو پسر دارد که هر دو در بانک ملّی کار می‌کنند. برادر بزرگ صمدخان به‌واسطه‌ نداشتن اجازه‌ معافی دایمی از خدمت نظام وظیفه، نمی‌تواند به خارجه برود. برادر کوچک احمدخان که دوره‌ خدمت نظام وظیفه را به آخر رسانده، در برلین و تهران هم حضور محترم رسیده است، ماهی یک صد تومان حقوق دارد. آقای "هژیر" اظهار می‌دارند که در این مدت هیچ‌گاه لغزش و فتوری از ایشان مشاهده ننموده و از مشارالیه رضایت دارند و تصور می‌رود قابل اعتماد و اطمینان باشند.» . صمد به همراه برادرش شرکت «مریخ» را تأسیس کردند که خیلی زود توانست امتیاز انحصاری واردات «مرسدس بنز» و «بنز خاور» را به دست بیاورد. ازدواج او با دختر حاج حسین آقای ملک راه ورود او را به خاندان های درجه یک ایرانی باز کرد. خانه فریدون سودآور در خیابان «حقوقی با آرم شرکت بنز تا چند سال پیش باقی مانده بود؛ خانه ای که فاطمه به عنوان دختر بزرگ خانواده در آن متولد شد. او برخلاف سنت خانوادگی که به دنبال تجارت رفته اند، با توجه به تماس مداوم با آرشیو بزرگ و ارزشمند پدربزرگش، به حوزه علوم انسانی روی آورد و در این حوزه مطالعات خود را آغاز کرد. تاریخ ایران مهم ترین حوزه ای بود که فاطمه سودآور به آن گرایش داشت و مطالعات خود را در آن زمینه متمرکز کرد.[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. نامه‌های تهران: شامل ۱۵۴ نامه از رجال دوران به سید حسن تقی‌زاده - به کوشش ایرج افشار. تهران: فرزان روز. ۱۳۷۹. ص. ۱۹۸.
  2. «زنان تاثیرگذار».