شیوه‌نامه شیکاگو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شیوه‌نامهٔ شیکاگو)
شیوه‌نامه شیکاگو
شیوه‌نامه شیکاگو ویراست هفدهم (۲۰۱۷)
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
موضوع(ها)شیوه نگارش
گونه(های) ادبیغیر داستانی
ناشرانتشارات دانشگاه شیکاگو
تاریخ نشر
۱۹۰۶–۲۰۱۷
گونه رسانهچاپی
شمار صفحات۱٬۱۴۶
شابکشابک ‎۹۷۸−۰−۲۲۶−۲۸۷۰۵−۸
شماره اوسی‌ال‌سی۱۰۵۵۳۰۸۰۶۸
۸۰۸/.۰۲۷۰۹۷۳
کتابخانه کنگرهZ253 .U69 2017

شیوه‌نامهٔ شیکاگو (به انگلیسی: The Chicago Manual of Style، اختصار: CMOS, CMS)، که به شیکاگو (به انگلیسی: Chicago) نیز معروف است، شیوه‌نامه‌ای برای نوشتن است که در علوم انسانی بسیار پرکاربرد است. این شیوه‌نامه را دانشگاه شیکاگو در دو قالبِ برخط و کتاب چاپی ارائه می‌دهد. ویراستِ هفدهم (۲۰۱۷)، نسخهٔ کنونی آن است که در سه بخش تنظیم شده‌است. در بخش اول به فرایند انتشار، در بخش دوم به شیوه‌ها و کاربردها، و در بخش آخر به نمایه‌ها و چگونگی ارجاع به منابع می‌پردازد. یادکرد منابع طبق این شیوه‌نامه به یکی از دو روشِ «نویسنده-تاریخ» یا «پانویس/پاورقی-کتاب‌شناسی» انجام می‌شود. هنگامی که به جزئیات روش یادکرد در شیوه‌نامهٔ شیکاگو اشاره نشود، معمولاً منظور روش دوم، یعنی پانویس-کتاب‌شناسی است.

در اسلوب پانویس-کتاب‌شناسی، یادکرد منابع در پانویس است و پانویس‌ها با شماره مشخص می‌شود. می‌توان در پایانِ رساله، فهرستی الفبایی از مآخذ ذکر کرد (بخش «کتاب‌شناسی»)؛ اما اجباری نیست؛ به‌شرطی که یادکرد منابع در پانویس‌ها کامل و دقیق باشد. از سوی دیگر، می‌توان در یادکرد منابع از کوته‌نوشت‌ها و خلاصه‌نویسی بهره برد. در این صورت، ذکر کاملِ فهرست منابع و مآخذ اجباری‌ست.

در اسلوب دیگر (نویسنده-تاریخ)، یادکرد منابع در متن اصلیِ نوشتار و داخل پرانتز است و به‌طور عادی به نام نویسنده و سال چاپِ اثر اشارت می‌رود. نمونه:

زبان فارسی از زبان‌های هندواروپایی‌ست (خانلری ۱۳۶۰).

در پایان نوشتار، فهرست «آثار یادکرده» یا «مراجع» آورده می‌شود.

ویراست‌های شیوه‌نامه[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Fowler, H.R. , Aron, J.E. McArthur, M. , et al.The Little Brown Handbook. Second Canadian Edition. Adison-Wesley. 1998 ISBN 0-673-52538-4
  • The Chicago Manual of Style (به انگلیسی) (15th ed.), USA: The University of Chicago Press, 2003
  • "The Chicago Manual of Style (online)" (به انگلیسی).

پیوند به بیرون[ویرایش]