شهرستان ینگی‌شهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شهرستان شوله)
شهرستان ینگی‌شهر
疏勒县يېڭىشەھەر ناھىيىسى
موقعیت شهرستان ینگی‌شهر در نقشه
موقعیت شهرستان ینگی‌شهر در نقشه
مختصات:
کشور چین
منطقهمنطقه خودمختار سین‌کیانگ اویغور
ولایتولایت کاشغر
تقسیمات اداری۳ شهرک
۱۲ قصبه
مساحت
 • کل۱۲۵۹ کیلومتر مربع (۴۸۶ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۲۰)
۳۵۵٬۵۴۴
منطقه زمانییوتی‌سی +۸ (زمان چین)
کد پیشوند پلاک خودروQ

شهرستان ینگی‌شهر کاشغر (به اویغوری: يېڭىشەھەر ناھىيىسى) ویا شهرستان شوله (به چینی: 疏勒县، به لاتین: Shule County) یک شهرستان‌های جمهوری خلق چین در چین است که در ولایت کاشغر واقع شده‌است. [۱]

نام چینی این شهرستان،‌ «شوله»، وام‌واژه‌ایست از زبان زبان سکایی ختن، که به معنی «ینگی‌شهر» یا «نوشهر» می باشد.

جمعیت[ویرایش]

ترکیب قومیتی شهرستان ینگی‌شهر
قومیت درصد
اویغور
۹۵٫۴٪
هان
۴٫۳٪
قرقیز
۰٫۱٪
هوئی
۰٫۱٪
سایر
۰٫۰٪
منبع سرشماری جمعیت : [۲]

تاریخچه[ویرایش]

شهرستان ینگی‌شهر در سال ۱۹۱۳ میلادی تاسیس شد. شهر کاشغر در تابعیت این شهرستان قرار گرفت.

ولایت مدرن کاشغر، در سال ۱۹۱۳ میلادی، دومین سال حاکمیت جمهوری چین تشکیل شد. ولایت کاشغر در آن زمان شامل اراضی امروزی این ولایت، علاوه بر ولایت ختن و ولایت خودمختار قزل‌سو قرقیز (بجز شهرستان آقچی) بود. ولایت کاشغر شامل ۱۲ شهرستان بود، منجمله شهرستان ینگی‌شهر.

در سالهای ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ میلادی، در منطقهٔ کاشغر که در آن زمان شامل ولایت خودمختار قزل‌سو نیز می‌شد، در طی شورشی علیه حکومت استانی وفادار به جمهوری چین، کشور جدیدی به طول دو سال با نام جمهوری اسلامی ترکستان شرقی اعلام شده بود.

در سال ۱۹۵۲ میلادی، شهر کاشغر از شهرستان ینگی‌شهر جدا شده و به «شهر در سطح شهرستان» ارتقاء‌ یافت.

بین سالهای ۱۹۵۴ و ۱۹۵۶ میلادی، «ولایت خودمختار جنوب سین‌کیانگ» (مشابه ولایت خودمختار ایلی قزاق) با تحت مدیریت داشتن ولایات کاشغر، یارکند، آق‌سو، ختن، و ولایت خودمختار قزل‌سو قرقیز ایجاد شد. بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶، ولایت کاشغر منحل شده، و شهرستان‌های آن، تحت تابعیت مستقیم «ولایت خودمختار جنوب سین‌کیانگ» قرار گرفت.

در سال ۱۹۵۶، «ولایت خودمختار جنوب سین‌کیانگ» منحل شد. در این سال، ولایت کاشغر باز دوباره تاسیس شد. در همین سال، ولایت یارکند نیز منحل شده و ۴ شهرستان آن به ولایت کاشغر پیوستند. شهرستان ینگی‌شهر از آن سال تا به امروز تابع ولایت کاشغر بوده است.

در ژوئن ۲۰۱۴، اراضی جدیدی از شهرستانهای کهنه‌شهر و ینگی‌شهر در ولایت کاشغر و از شهرستان آق‌تو در ولایت خودمختار قزل‌سو قرقیز از این شهرستان‌ها جدا شده و ضمیمهٔ شهر تومشوق شد. بر روی این اراضی، شهرک جدیدی با نام شهرک تساوهو (اویغوری: ساۋخۇ بازىرى‎)(به چینی: 草湖镇市؛پین‌یین: Cǎohú Zhèn) پایه گذاری شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Shule County». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  2. 3-7 各地、州、市、县(市)分民族人口数 [3-7 Population by Nationality by Prefecture, State, City and County (City)]. tjj.xinjiang.gov.cn (به چینی). Statistical Bureau of Xinjiang Uyghur Autonomous Region. 2020-06-10. Archived from the original on 2020-11-01. Retrieved 2021-06-11.

پیوند به بیرون[ویرایش]