شرلی (فیلم ۲۰۲۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرلی
کارگردانجان ریدلی
تهیه‌کنندهرجینا کینگ
جان ریدلی
نویسندهجان ریدلی
موسیقیتامار-کالی
فیلم‌برداررمزی نیکل
تدوین‌گرجوآن یارو
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهنتفلیکس
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۵ مارس ۲۰۲۴ (۲۰۲۴-03-۱۵) (آمریکا)
  • ۲۲ مارس ۲۰۲۴ (۲۰۲۴-0۳-۲۲) (نتفلیکس)
کشورآمریکا
زبانانگلیسی

شرلی (به انگلیسی: Shirley) یک فیلم درام زندگی‌نامه‌ای آمریکایی محصول سال ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی جان ریدلی است. این فیلم نشان‌دهنده رقابت ریاست‌جمهوری شرلی چیزم در سال ۱۹۷۲ است که اولین زن سیاه‌پوستی بود که به کنگره ایالات متحده انتخاب شد. در این فیلم رجینا کینگ در نقش اصلی در کنار لنس ردیک، لوکاس هجز، برایان استوکس میچل، کریستینا جکسون، مایکل چری، اندره هلند و ترنس هاوارد بازی می‌کنند.

شرلی در ۱۵ مارس ۲۰۲۴ اکران محدودی را در ایالات متحده داشت، قبل از اولین پخش توسط نتفلیکس در ۲۲ مارس ۲۰۲۴.[۱]

داستان[ویرایش]

شرلی چیزم که قبلاً اولین زن سیاه‌پوستی بود که به کنگره ایالات متحده انتخاب شد، در سال ۱۹۷۲ برای ریاست جمهوری ایالات متحده نامزد شد و اولین نامزد سیاهپوستی بود که برای نامزدی حزب اصلی برای ریاست جمهوری نامزد شد و اولین زنی بود که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

تولید[ویرایش]

از ۷ دسامبر ۲۰۲۱، فیلمبرداری در سینسیناتی، اوهایو آغاز شد.[۲]

بازخوردها[ویرایش]

  • در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز از ۶۴ نقد منتقد، با میانگین امتیاز ۶٫۳ از ۱۰ مثبت هستند. اجماع وب‌سایت چنین می‌گوید: «رجینا کینگ در نقش اصلی شرلی کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد و این فیلم زندگی‌نامه‌ای نسبتاً استاندارد را با قلب و روحی که موضوع آن بسیار شایسته است، آغشته می‌کند».
  • در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس رای ۲۰ منتقد، امتیاز ۵۷ از ۱۰۰ را به فیلم اختصاص داد که نشان دهنده نقدهای «مختلط یا متوسط» است.

منابع[ویرایش]

  1. "Regina King on Playing the First Black Woman to Run for President". Harper's BAZAAR (به انگلیسی). 2024-01-09. Retrieved 2024-01-09.
  2. DeLetter, Emily. "New movie, 'Shirley,' filming in Cincinnati and starring Regina King". The Enquirer (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-25.

پیوند به بیرون[ویرایش]