شارت طراحی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شارت طراحی، دوره‌ای از فعالیت‌های طراحی یا برنامه‌ریزی است.

کلمه شارت ممکن است به هر فرآیند مشارکتی اشاره داشته باشد که توسط آن گروهی از طراحان راه حلی برای یک مشکل طراحی پیش‌نویس می‌کنند، و به معنای وسیع‌تر می‌تواند برای توسعه سیاست عمومی از طریق گفتگو بین تصمیم‌گیرندگان و سهامداران به کار رود. به طور کلی شارت یعنی تلاش برای انجام کار در یک دوره کاری فشرده و با زمان محدود.

در یک محیط طراحی، در حالی که ساختار یک شارت به مشکل و افراد گروه بستگی دارد، شارت ها اغلب در جلسات متعددی انجام می شوند که در آن گروه به زیر گروه ها تقسیم می شود. سپس هر زیرگروه کار خود را به عنوان موضوع ای برای گفتگوی بیشتر به گروه کلی ارائه می دهد. چنین شارت هایی به عنوان راهی برای ایجاد سریع راه حل طراحی در حالی که استعدادها و علایق گروهی متنوع از مردم را یکپارچه می کند، عمل می کند.

خاستگاه[ویرایش]

کلمه charrette در فرانسه به معنای «گاری» یا «ارابه» است. استفاده از آن در مفهوم طراحی و برنامه ریزی در قرن نوزدهم در École des Beaux-Arts در پاریس پدیدار شد، جایی که دانشجویان معماری در پایان یک ترم، در تیم های دانشجویی تا یک مهلت زمانی کار می کردند. ارابه در میان آنها چرخانده می شد تا مدل های مقیاس و کارهای دیگر آنها را برای بررسی جمع آوری کند.

این اصطلاح به استفاده فعلی مرتبط با طراحی، در ارتباط با کار کردن تا یک زمان معین تبدیل شد.

نمونه ها[ویرایش]

شارت در بسیاری از رشته ها از جمله برنامه ریزی کاربری زمین یا برنامه ریزی شهری انجام می شود. در برنامه ریزی، شارت به تکنیکی برای مشاوره با همه ذینفعان تبدیل شده است. این نوع شارت (گاهی اوقات به آن استعلام از طریق طراحی گفته می شود) معمولاً شامل جلسات سنگین و احتمالاً چند روزه است که شامل مقامات شهرداری، توسعه دهندگان و ساکنان می شود. یک شارت موفق مالکیت مشترک راه حل ها را ترویج می دهد و تلاش می کند تا نگرش های تقابلی معمولی بین ساکنان و توسعه دهندگان را خنثی کند. شارت ها تمایل دارند گروه های کوچکی را درگیر کنند، با این حال ساکنان شرکت کننده ممکن است نماینده همه ساکنان نباشند و از اختیار اخلاقی برای نمایندگی آنها برخوردار نباشند. ساکنانی که شرکت می کنند، در مراحل اولیه برنامه ریزی ورودی دریافت می کنند. برای توسعه دهندگان و مقامات شهرداری، شارت ها به مشارکت جامعه دست می یابند، ممکن است معیارهای مشاوره را با هدف اجتناب از جنگ های حقوقی پرهزینه برآورده کنند. سایر کاربردهای اصطلاح "شارت" در یک محیط آکادمیک یا حرفه ای رخ می دهد، در حالی که برنامه ریزان شهری عموم مردم را به طرح های برنامه ریزی خود دعوت می کنند. بنابراین اکثر مردم با اصطلاح "شارت" در زمینه برنامه ریزی شهری مواجه می شوند.

در زمینه‌های طراحی مانند معماری، معماری منظر، طراحی صنعتی، طراحی داخلی، طراحی تعاملی یا طراحی گرافیک، اصطلاح شارت ممکن است به دوره‌ای از کار شدید یک فرد یا گروهی از افراد قبل از یک زمان معین اشاره داشته باشد. دوره یک شارت معمولاً شامل تلاش متمرکز و پایدار است.

نمونه ای از یک شارت در فلوریدا در سال 1973 رخ داد، زمانی که ساکنان آینده زمین میکوسوکی در تالاهاسی با کاروان خودرو به اورلاندو سفر کردند و آخر هفته را در دفاتر گروه برنامه ریزی King Helie در اورلاندو گذراندند (روی زمین خوابیدند) و با کارمندان خود برای توسعه برنامه های کاربری زمین کار کردند.

در برخی موارد، شارت ممکن است به طور مکرر برگزار شود، مانند شارت سالانه که توسط بخش معماری منظر و برنامه ریزی محیطی در دانشگاه ایالتی یوتا برگزار می شود. هر ماه فوریه، دانشکده با مشارکت جوامع و گروه‌های سراسر یوتا، سایتی را انتخاب می‌کند و یک طرح طراحی پنج روزه فشرده با تمرکز بر مسائل خاص در آن جامعه یا منطقه برگزار می‌کند. شارت با یک بازدید میدانی آغاز می‌شود، سپس جلسات کاری تمام روز با همراهی ذینفعان پروژه و معماران منظر داوطلب و دیگر متخصصان، با نظارت دانشجویان ارشد و فارغ‌التحصیل انجام می‌شود.

منابع[ویرایش]

  • "The inherent value of a charrette: A discussion with Bill Riddick"[۱]
  • "An Introduction to Charrettes"[۲]
  • شارت معماری : حاصل اشتباه یا نتیجه واقعیت …[۳]