سیکلید اوراتوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سیچلاید اوراتوس)

سیکلید اوراتوس
یک اوراتوس نر بالغ
یک اوراتوس ماده بالغ
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرتوبالگان
راسته: سیکلیدسانان
تیره: سیکلیدماهیان
سرده: Melanochromis
گونه: M. auratus
نام دوبخشی
Melanochromis auratus
(Boulenger, 1897)
مترادف
  • Chromis auratus Boulenger, 1897
  • Pseudotropheus auratus (Boulenger, 1897)
  • Tilapia aurata (Boulenger, 1897)

سیکلید اوراتوس با نام علمی (Melanochromis auratus) یک گونه ماهی آب شیرین از خانواده سیکلید‌ها است. همچنین به نام‌های بونای طلایی و سیکلید طلایی مالاوی نیز شناخته می‌شود. اوراتوس بومی منطقه جنوبی دریاچه مالاوی، به ویژه از تپه جالو به سمت جنوب در امتداد کل ساحل غربی تا صخره‌های کروکودیل است.

ویژگی‌ها[ویرایش]

سیکلیدهای اوراتوس ماهی‌های کوچک و کشیده‌ای هستند که می‌توانند تا ۱۱ سانتیمتر (۴٫۳ اینچ) رشد کنند. ماهی‌های جوان و ماده‌ها به رنگ زرد روشن با نوارهای سیاه و سفید در نیمه بالایی بدن هستند. رنگ نرهای بالغ به شدت متفاوت و به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه و نوارهای آبی روشن یا زرد در نیمه بالایی بدن است.

در آکواریوم[ویرایش]

سیکلید اوراتوس یکی از محبوب‌ترین سیچلایدهای مبونا در تجارت آکواریوم است. در فروشگاه‌های آکواریوم، معمولاً یک عدد نر غالب وجود دارد که به رنگ مشکی است، دیگر ماهی‌هایی که به رنگ زرد هستند عموماً «ماده» اند. اگر این نر غالب فروخته شود، نر بعدی که غالب می‌شود رنگ مشکی به خود می‌گیرد.[نیازمند منبع]

تولیدمثل[ویرایش]

مانند بسیاری از سیکلیدهای دیگر دریاچه مالاوی، سیکلیدهای اوراتوس نیز دهان پرور هستند. ماده‌ها تخم‌های بارورشده خود را در دهانشان نگه می‌دارند و به مدت چند هفته تا زمان تولد در دهان خود نگهداری می‌کنند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Konings, A. & Kasembe, J (2018). "Melanochromis auratus". IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2018: e.T61108A47234580. doi:10.2305/IUCN.UK.2018-2.RLTS.T61108A47234580.en.