سیندی شرمن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیندی شرمن
سیندی شرمن
زادهٔ۱۹ ژانویهٔ ۱۹۵۴ ‏(۷۰ سال)
گلن ریج، نیوجرسی
ملیتایالات متحده آمریکا آمریکایی
محل تحصیلکالج ایالتی بوفالو
پیشهعکاس
مکتبپست مدرن
وبگاه

سیندی شرمن (به انگلیسی: Cindy Sherman) از مطرح‌ترین عکاسان پست مدرن آمریکایی است.[۱] اهمیت او در هنر معاصر دنبال کردن هم‌زمان دو هنر عکاسی و پرفورمنس و تلاقی این دو هنر با یکدیگر است. او که از سال ۱۹۷۴ بدن را موضوع کارش قرار داده بود و آثاری را با همین موضوع و در مدیا عکس خلق کرده بود با مجموعه کاری با عنوان «عکسهای بدون عنوان فیلم» (untitled film still) در اواخر سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰مجموعه‌ای را کار کرد که باعث شهرت بین‌المللی او شد.

این مجموعه از عکس‌هایی سیاه و سفید تشکیل شده‌است که در آن‌ها شرمن خود در هیئت زنان دهه ۵۰–۶۰ ظاهر شده‌است. او در واقع بازیگر عکس‌های خود است و نباید تصور کرد که این عکس‌ها سلف پرتره‌های او محسوب می‌شوند زیرا شرمن خود با بازسازی شخصیت‌ها و فضاها نسلی از زنان را به نمایش می‌گذارد که تحت تأثیر سینمای هالیوود و تبلیغات تلویزیونی به موجوداتی مسخ شده بدل شده‌اند که صرفاً باعث حض بصری مردان می‌شوند. این آثار مفهوم خود بودن و خویش بودن را مطرح می‌کنند.

صنعت مد[ویرایش]

از سال‌های ۱۹۸۰ به بعد او سری جدیدی کار را با محوریت دنیای مد شروع کرد. پیشنهاد برای این مجموعه کارها را افرادی در صنعت مد و زیبایی به او دادند. او در این تصاویر شخصیت‌هایی بیمارگونه را تحت عنوان مدل می‌سازد و لباس‌هایی آزار دهنده تن آن‌ها می‌کند. نگاه انتقادی او به فضای حاکم بر صنعت مد با این مفهوم که این موجود در این لباس‌ها یک انسان نیست و یک موجود بیمار در حال مرگ است.

منابع[ویرایش]

  1. صدر، غزل (۲۰۱۹-۰۹-۱۵). «سیندی شرمن و رؤیای آمریکایی». BBC Farsi. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۱۷.