سیستم‌عامل تحقیقاتی آروس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیستم عامل تحقیقاتی آروس
Icaros (AROS distribution) Desktop 1.3.1 with Amiga 68K integration (اوت ۲۰۱۱)
توسعه‌دهندهThe AROS Development Team
خانوادهشبه آمیگااواس
مدل منبعمتن‌باز
تاریخ اولین انتشار۱۹۹۶؛ ۲۸ سال پیش (۱۹۹۶-خطا: زمان نامعتبر}})
مخزن
بن‌سازه رایانشآی‌ای-۳۲، X86-64، پاورپی‌سی، موتورولا ۶۸۰۰، معماری آرم
پروانهAROS Public License، various files entirely without a license, etc.[۱]
وبگاه رسمی

سیستم عامل تحقیقاتی آروس (انگلیسی: AROS Research Operating System) یک سیستم عامل آزاد و یک پیاده‌سازی از آمیگااواس است که برای پورتابل بودن طراحی شده‌است. این سیستم عامل بر روی پردازنده‌های x86 و پاورپی‌سی و منشعبات آن‌ها قابل اجراست و کار بر روی دیگر معماری‌ها در جریان است. این سیستم عامل هم‌اکنون به آمیگا ۱۲۰۰ و بردهای رزبری پای نیز پورت شده‌است.

وجه تسمیه[ویرایش]

آروس در واقع مخفف سیستم عامل تحقیقاتی آمیگا (انگلیسی: Amiga Research Operating System) بوده‌است اما برای حذف هر گونه مشکل حق تکثیر با نام آمیگا به مخفف بازگشتی AROS Research Operating System تغییر نام داده است.

وضعیت فعلی[ویرایش]

پروژه در سال ۱۹۹۵ آغاز شده و طی سال‌ها به یک پیاده‌سازی «مملوء از امکانات» از آمیگا او اس تبدیل شده‌است. این سیستم عامل می‌تواند روی اکثریت قریب به اتفاق سیستم‌های سازگار با آی‌بی‌ام اجرا شود؛ و بسیاری از کارت گرافیک‌ها از جمله کارت گرافیک‌های جی‌فورس شرکت انویدیا را به شکل پیشفرض پشتیبانی می‌کند. از ماه می سال ۲۰۰۷ موس و کیبوردهای یو اس بی پشتیبانی می‌کند.

استفاده‌ها[ویرایش]

آمیگااواس در نسخه‌های ۳٫۵ و ۳٫۹ در قسمت‌های کوچکی از کد این سیستم عامل استفاده می‌کند. قسمت‌های بزرگی از مورف اواس نیز از این سیستم عامل پورت شده‌اند

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. The sorry state of the licensing in 2012, trunk audit, contrib audit

پیوند به بیرون[ویرایش]