سیروس علائی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیروس علائی
محل زندگیلندن
تحصیلاتدارای دکترا در رشته مهندسی از دانشگاه صنعتی برلین
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشهجغرافی دان، استاد دانشگاه

سیروس علایی نویسنده و پژوهشگر ایرانی، دارای دکترای در رشته مهندسی از دانشگاه صنعتی برلین است. وی مدت هشت سال سابقه تدریس در دانشگاه تهران دارد و پس از انقلاب به انگلستان رفت و به پژوهش‌های تاریخی به ویژه در زمینهٔ تاریخ نقشه‌نگاری (cartography) در ایران و گردآوری نقشه‌های قدیمی ایران نیز مشغول بود. یکی از دستاوردهای این مطالعه‌ها مقالهٔ «نقشه‌نگاری ایران» در دانشنامهٔ ایرانیکا است.[۱][۲]

آثار[ویرایش]

از ایشان دو کتاب «نقشه‌های عمومی ایران»، و «نقشه‌های اختصاصی ایران» منتشر شده است. سال ۲۰۰۵ از راه انتشارات دانشگاهی بریل (Brill) کتابی به نام «نقشه‌های عمومی ایران» را منتشر کرده است. این کتاب از دو فصل عمده تشکیل شده است: فصل ۱: نقشه‌های بطلمیوسی که در آن به زندگی و کارهای بطلمیوس پرداخته شده است. فصل ۲: نقشه‌های عمومی و منطقه‌ای ایران که به نقشه‌های ایران تولید شده در کشورهای گوناگون مانند ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آلمان، بریتانیا، عثمانی و خود ایران می‌پردازد. سپس خود نقشه‌ها ارائه شده‌اند.[۳][۴]

منابع[ویرایش]

  1. «انتشار کتابی دربارهٔ نقشه‌های ایران قدیم». bbc. 06 فوریه 2011 - 17 بهمن 1389. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «گفتگو با دکتر سیروس علایی دربارهٔ نمایشگاه نقشه‌های قدیمی ایران در لندن». کیهان لندن. اسفند ۱۳۹۳ / 28 فوریه 2015. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «بخش‌هایی از گفته و نوشته‌های افراد در مورد دکتر سیروس علائی». پاساگارد. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶.
  4. «بیان تصویری تاریخ از زبان کاشف نقشه‌های ایران». ۲۰۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶.