پرش به محتوا

سیاره سبز (دبی)

مختصات: ۲۵°۱۲′۲۴″شمالی ۵۵°۱۵′۳۸″شرقی / ۲۵٫۲۰۶۵۳°شمالی ۵۵٫۲۶۰۶۳°شرقی / 25.20653; 55.26063
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیاره سبز (دبی)
نمای ساختمان با تابلو
Map
۲۵°۱۲′۲۴″شمالی ۵۵°۱۵′۳۸″شرقی / ۲۵٫۲۰۶۵۳°شمالی ۵۵٫۲۶۰۶۳°شرقی / 25.20653; 55.26063
تاریخ گشایش۲۰۱۶ سپتامبر ۱؛ ۷ سال پیش (۱-2016}})
مکانسیتی واک، دبی، امارات متحده عربی
Floor space۶۰۰۰۰ فوت۲
شمار حیوانات۳۰۰۰ گیاه و حیوان
وبگاهthegreenplanetdubai.com
Map

سیاره سبز (عربی: الكوكب الأخضر) یک باغ وحش و باغ سرپوشیده در منطقه سیتی واک دبی، امارات متحده عربی است.[۱][۲] بیش از ۳۰۰۰ گیاه و حیوان در یک جنگل بارانی مصنوعی استوایی از جمله پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها نگهداری می‌شود. آنها در محیط‌های باز نگهداری می‌شوند، اما دست زدن به آنها مجاز نیست.[۳]

ساختار[ویرایش]

مساحت گنبد زیستی ۶۰۰۰۰ فوت مربع و نمای بیرونی ساختمان به صورت مورب به دو قسمت تقسیم شده است. یک قسمت استوانه‌ای با شیشه ساخته شده است، در حالی که قسمت دیگر با روزنه‌های دایره‌ای کوچک پوشیده شده است.[۴] در مرکز گنبد زیستی، درختی ۸۲ فوتی (۲۵ متری) با تنه مصنوعی وجود دارد. یک پل کوچک به درخت متصل می‌شود که می‌تواند تنها چهار نفر را در یک زمان در خود جای دهد. یک آبشار مصنوعی نیز وجود دارد.[۵] بازدیدکنندگان از طریق آسانسور وارد طبقه چهارم می‌شوند و با استفاده از یک شیب مارپیچ به سمت پایین می‌روند. علاوه بر این، آسانسور و پله‌هایی برای دسترسی به حیوانات در زیرزمین وجود دارد. خزندگان در هر سطحی با اطلاعاتی در مورد آنها به نمایش گذاشته می‌شوند.[۳]

حیوانات به نمایش گذاشته شده شامل: تنبل، روباه پرنده[۶]، خفاش دم‌کوتاه سبا، مارهای آناکوندا و یک خرس‌گربه.[۷][۸]

منابع[ویرایش]

  1. «Green Planet Dubai - Biodome Tropical Rainforest |Travel2next». web.archive.org. ۲۰۲۲-۱۱-۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۲.
  2. "The Green Planet: Dubai Rainforest Tickets | Visit Dubai". www.visitdubai.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-04-02.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «Home | The Green Planet Dubai». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۱-۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۲.
  4. Heller، Rachel (۲۰۱۸-۰۵-۱۸). «Green Planet Dubai: a review». Rachel's Ruminations (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۵.
  5. Garfield، Leanna (۲۰۱۶-۱۰-۰۳). «Dubai's new indoor rainforest features the world's largest artificial tree». Business Insider Nederland (به هلندی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۵.
  6. «Green Planet Dubai features region's first flying foxes». www.tradearabia.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۹.
  7. "Photos: Dubai embraces tropical rainforests in every detail in 'The Green Planet'". gulfnews.com (به انگلیسی). 2022-08-16. Retrieved 2024-04-09.
  8. Lau, Evelyn (2022-08-05). "The Green Planet in Dubai welcomes two new anacondas to indoor forest". The National (به انگلیسی). Retrieved 2024-04-09.