سوپرترمپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوپرترَمپ
اعضای سوپرترمپ در سال ۱۹۷۱ از چپ: راجر هاجسون، فرانک فارل، ریک دیویز, کوین کاری، دیو وینتراپ
اعضای سوپرترمپ در سال ۱۹۷۱
از چپ: راجر هاجسون، فرانک فارل، ریک دیویز, کوین کاری، دیو وینتراپ
اطلاعات پس‌زمینه
خاستگاهلندن، انگلستان
ژانر
سال‌های فعالیت
  • ۱۹۷۰–۱۹۸۸
  • ۱۹۹۶–۲۰۰۲
  • ۲۰۱۰–۲۰۱۱
  • ۲۰۱۵
ناشر(ان)
اعضای پیشین
وبگاه

سوپرترمپ (به انگلیسی: Supertramp) یک گروه موسیقی بریتانیایی پراگرسیو راک است که چندین آلبوم پُر فروش در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی داشته‌است. «خیال‌پرداز»، «خداحافظ غریبه»، «ترانهٔ منطقی»، «صبحانه در آمریکا» و «جنایت قرن» از ترانه‌های معروف این گروه هستند.

سوپرترمپ در سال ۱۹۶۹ و پس از آن شکل گرفت که راجر هاجسون آگهی دعوت به همکاری ریک دیویز در مجلهٔ ملودی میکر را با تیتر «فرصت واقعی!» دید. آن‌ها نام گروه را از کتاب The Autobiography of a Super-Tramp نوشتهٔ ویلیام هنری دیویز به عاریت گرفتند. هاجسون و دیویز در ابتدای کارشان از حمایت مالی یک میلیونر هلندی برخوردار بودند اما زمانی که دو آلبوم اول‌شان با شکست تجاری مواجه شد، او با آن‌ها قطع همکاری کرد.[۵] سوپرترمپ مسیری غیرمعمول را برای رسیدن به موفقیت تجاری پیمود. در هم آمیختن بلندپروازی سبکی و مهارت در نواختن پراگرسیو راک با ملودی‌های هوشمندانه و آهنگین پاپ بریتانیایی آن‌ها را به یکی از محبوب‌ترین گروه‌های بریتانیایی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی تبدیل کرد. آثار سوپرترمپ در دههٔ ۸۰ میلادی محبوبیت جهانی پیدا کرد و به صدر جدول‌های فروش موسیقی راه پیدا کرد؛ دقیقاً در دوره‌ای که سبک موسیقی‌شان از مُد افتاده بود.[۶]

ترکیب سوپرترمپ طی چند دهه فعالیتشان بارها تغییر کرد و ریک دیویز تنها عضو ثابت گروه بود. نفرات دیگر که سال‌های زیادی در گروه حضور داشتند راجر هاجسون (خواننده/ترانه‌سرا و نوازندهٔ کیبورد)، داگی تامسون (باسیست)، باب سیبنبرگ (درامر) و جان هلی‌ول (نوازندهٔ ساکسوفون) بودند.

منابع[ویرایش]

  1. Breithaupt, Don; Breithaupt, Jeff (2000), Night Moves: Pop Music in the Late '70s, St. Martin's Press, ISBN 978-0-312-19821-3
  2. Smith, Troy L. (1 August 2016). "Rock & Roll Hall of Fame: 7 so-called snubs that shouldn't be inducted". Cleveland.
  3. Kelly, Brian (6 November 2019). "Dreamer brings Supertramp's music to Sudbury". The Sudbury Star.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "SUPERTRAMP biography". The Great Rock Bible. Archived from the original on 5 June 2019. Retrieved 2 اكتبر 2021. {{cite web}}: Check date values in: |access-date= (help)
  5. Elliott, Paul (7 اوت 2019). "Supertramp: a guide to their best albums". loudersound.com (به انگلیسی). Classic Rock. Retrieved 2 October 2021.
  6. Deming, Mark. "Supertramp". allmusic.com (به انگلیسی). Allmusic. Retrieved 2 October 2021.