زنبق غربی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زنبق غربی یک آهنگ محلی ایرلندی است که امروزه بیشتر به عنوان یک آهنگ محلی آمریکایی شناخته می‌شود.[۱][۲] نسخه آمریکایی دربارهٔ مردی است که به لوئیزویل سفر می‌کند و عاشق زنی به نام مری، فلورا یا مولی، همان لیلی غرب می‌شود.[۳] او ماری را که به او خیانت نمی‌کند، گرفت و در خشم عصبانیت، مردی را که با او است چاقو زد، و سپس زندانی شد.[۴] با وجود این، او خودش را هنوز عاشق او می‌بیند. در نسخه اصلی، لیلی در دفاع از خود شهادت می‌دهد و او آزاد می‌شود، هرچند آنها رابطه خود را از سر نمی‌گیرند.

بخش اول شعر به شرح زیر است:

ترجیع بند این شعر «فلورا، زنبق غربی» است.

آهنگ ایرلندی[ویرایش]

این آهنگ اغلب به عنوان استعاره ای از انگلیسی، اسکاتلندی-ایرلندی و به‌طور کلی تجربه انگلیسی و ایرلندی در غرب اوایل و استعمار غرب تفسیر می‌شود، با اشاره به تجربیات قبلی خود در حاشیه ایرلند، اسکاتلند و مرزها.

اولین ضبط Chieftains از این آهنگ، از آلبوم The Long Black Veil با خوانندگی مارک نافلر در اواسط سال ۱۹۹۰، در ایرلند تنظیم شده‌است. یک ضبط بعدی توسط The Chieftains و Rosanne Cash از آلبوم The Chieftains بیشتر در جاده Old Plank Road، با آزادی مرد و سفر در اقیانوس اطلس برای «عبور از ایرلند قدیمی و سفر به اسکاتلند» پایان می‌یابد. علی‌رغم ترک آمریکا، او دریافت که هنوز عاشق و از نظر ذهنی زنی است که در این نسخه با نام فلورا شناخته می‌شود.

انواع و هجوها[ویرایش]

در "نسخه‌های گردآوری شده از آواز! مجله آهنگ‌های عامیانه جلدهای ۷–۱۲، در سال‌های ۱۹۶۴–۱۹۷۳ (در صفحه ۶، قبل از نت و متن آهنگ)، گفته شده‌است:

«این تصنیف قدیمی در طول قرن‌ها با استفاده از سنت چاپی و شفاهی زنده مانده‌است. این ترانه در اصل تصنیف خیابانی انگلیسی (یا بورساید) بود، به ویژه در ایالات متحده توسط خوانندگان سالن و چاپگران تصنیف محبوب شد. در طول قرن نوزدهم در سراسر کشور شناخته شده بود و به مرور، بخشی از میراث عامیانه شد. محبوبیت آن به حدی بود که در کانزاس، مجریان محلی از این آهنگ برای تمسخر استفاده می‌کردند:»

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Broadside ballad entitled 'Flora the Lily of the West'". digital.nls.uk (به انگلیسی). Retrieved 2018-06-28.
  2. "Lily of the West". The Library of Congress (به انگلیسی). Retrieved 2018-06-28.
  3. "Lily of the West - Song Information" (به انگلیسی). Retrieved 2018-06-28.
  4. "Wolf Folklore Collection: Lily of the West". web.lyon.edu. Archived from the original on 8 February 2020. Retrieved 2018-06-28.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • Cowan, Frank. Southwestern Pennsylvania in Song and Story. Greensburg, Pa. : Privately printed (1878).