روسه آرنا

مختصات: ۴۳°۵۰′۴۹″ شمالی ۲۵°۵۷′۴۳″ شرقی / ۴۳٫۸۴۶۹۴°شمالی ۲۵٫۹۶۱۹۴°شرقی / 43.84694; 25.96194
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
او زد کا روسه آرنا
او زد کا روسه آرنا در بلغارستان واقع شده
او زد کا روسه آرنا
او زد کا روسه آرنا
Location within بلغارستان
آدرسروسه
بلغارستان
مختصات۴۳°۵۰′۴۹″ شمالی ۲۵°۵۷′۴۳″ شرقی / ۴۳٫۸۴۶۹۴°شمالی ۲۵٫۹۶۱۹۴°شرقی / 43.84694; 25.96194
مالک51% National government
49% Ruse Municipality[۱]
گونهسالن سرپوشیده
گنجایش5,100 (ورزشی)
6,300 (کنسرت)
سطحتطبیق پذیر
ساخت
ساخت1976-2015(1354 تا 1393 شمسی
گشایش23 جولای 2015
هزینه ساخت55 میلیون لو بلغارستان معادل 28میلیون یورو
پیمانکار اصلیشرکت JSC
وبگاه

آرنا روسه یک سالن ورزشی سرپوشیده که در روسه، بلغارستان واقع شده‌است. این سالن یکی از مدرن‌ترین سالن‌های جنوب شرقی اروپا با ظرفیت ۵۱۰۰ صندلی است. این ورزشگاه تا مرکز شهر تنها ۱٫۵ کیلومتر فاصله دارد. یک پارکینگ زیرزمینی با ۱۵۰ فضای پارک در این مجموعه موجود است. برنامه‌هایی برای ساخت یک مرکز خرید و یک هتل پنج ستاره در نزدیکی این ورزشگاه در دست بررسی است.

این ورزشگاه با نام‌های متعددی شناخته شده‌است. اولین بار آن را بلستراد آرنا نامیدند. پس از مدتی نام آن به روسه آرنا تغییر یافت و در سال ۲۰۱۸ یک شرکت باتری سازی سهام آن را خرید و در سال ۲۰۱۸ نام آن به OZKروسه آرنا تغییر یافت.

تاریخچه[ویرایش]

پروژه این سالن برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ راه اندازی شد و ساخت و ساز آن چهار سال بعد آغاز شد. کار ساخت آن برای به وجود آمدن مشکلات بسیاری در طول دهه ۸۰ به حالت تعلیق درآمد و پایان دوره سوسیالیستی به‌طور کامل تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به ساخت این سالن متوقف شد.

در سال ۲۰۰۷ زمانی که شهرداری روسه قرارداد تکمیل سالن ورزشی را با سرمایه‌گذار خصوصی امضا کرد، کارها سرعت گرفتند. .ساخت و ساز به سرعت پیش رفت و تقریباً تمام پی‌های ساختمان و پایه بتنی ساختمان تکمیل شد. در سال ۲۰۱۰ دوره دوم توقف ساخت آغاز شد که البته از طول دوره قبل کوتاه‌تر بود و سه سال به طول انجامید.

شهرداری روسه با خرید پارکینگ زیرزمینی برای این مجموعه در سال ۲۰۱۳ موافقت کرد و ساخت آن را با ۱۱ میلیون لو تأمین شده از بودجه ملی شروع کرد. کار ساخت و ساز تا دو سال بعد ادامه یافت. شهردار تاریخ افتتاحیه را ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۵ با کنسرتی توسط خواننده مشهور بلغاری لیلی ایوانووا اعلام کرد.

روسه آرنا به‌طور رسمی در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۵ با حضور بویکو بوریسوف نخست‌وزیر بلغارستان و تعدادی از وزرای دولت افتتاح شد. تا سال ۲۰۱۸ تمامی سهام خصوصی این ورزشگاه از سوی دولت به مبلغ ۱۸ میلیون لو خریداری شد.

رویدادهای ورزشی[ویرایش]

در سال ۲۰۱۷ بازی‌های مقدماتی مسابقات بسکتبال یورو ۲۰۱۷ زنان در این سالن برگزار شد. بیشترین تعداد تماشاگر در آن دوره مربوط به بازی تیم‌های بلغارستان و یونان بود که در تاریخ ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ برگزار شد. بازی داری ۲۰۰۰ تماشاگر بود.

تیم والیبال مردان بلغارستان در این ورزشگاه میزبان تیم‌های کره جنوبی، آلمان و قزاقستان در مسابقات والیبال جایزه بزرگ جهان بود. همچنین مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان ۲۰۱۸ از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ در این ورزشگاه برگزار شد.

پس از توقف در رویدادهای ورزشی در طول همه‌گیری ویروس کرونا، مسابقات لیگ والیبال زنان اروپا در ژوئن ۲۰۲۱ در این ورزشگاه برگزار شد.

منابع[ویرایش]

[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹]

  1. "Булстрад Арена стана събитие номер 1 за Русенци". Bulstrad arena. 2015. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 16 July 2015.
  2. «БУЛСТРАД АРЕНА стана събитие номер 1 за русенци | Булстрад Арена | bulstradarena.com». web.archive.org. ۲۰۱۶-۰۳-۰۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۸.
  3. «„БУЛСТРАД АРЕНА" е името на новата зала в Русе | Булстрад Арена | bulstradarena.com». web.archive.org. ۲۰۱۵-۰۷-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۸.
  4. «Залата в Русе вече се казва "ОЗК Арена Русе". Застрахователно дружество "ОЗК Застраховане"». www.ozk.bg. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۸.
  5. «България с три нови зали за над 100 млн. лв». web.archive.org. ۲۰۱۵-۰۳-۰۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۸.
  6. maximov (۲۰۱۸-۱۲-۱۹). «„Арена Монбат" става държавно-общинска собственост». TVN.BG (به بلغاری). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۸.
  7. "Рок динозаврите "Назарет" идват за Green Rock Fest в Русе". www.actualno.com (به بلغاری). Retrieved 2022-08-28.
  8. «Ruse - Bulgaria from 21/11/2015 to 22/11/2015 | World DanceSport Federation at worlddancesport.org». www.worlddancesport.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۸.
  9. «Ричард Клайдерман покори Русе - 24chasa.bg». web.archive.org. ۲۰۱۶-۰۸-۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۸.