روز جهانی جاز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روز جهانی جاز
روز جهانی جاز روسیه (۳۰-۰۴-۲۰۱۸)
برپایی توسطهمه کشورهای عضو یونسکو
گونهجهانی
اهمیتتأثیر موسیقی جاز در ترویج صلح و گفتگوی بین فرهنگی
تاریخآوریل ۳۰
تناوبسالانه
نخستین برگزاری۳۰ آوریل ۲۰۱۲
مرتبط باجاز

روز جهانی جاز یک روز جهانی است که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در سال ۲۰۱۱ برای برجسته کردن فرهنگ جاز و نقش دیپلماتیک آن در متحد کردن مردم در تمام گوشه و کنار جهان اعلام شده‌است.[۱] این جشن هر ساله در ۳۰ آوریل برگزار می‌شود.[۲] این ایده از طرف پیانیست جاز و سفیر حسن نیت یونسکو، هربی هنکاک، مطرح شد. ریاست روز جاز بر عهده هنکاک و مدیر کل یونسکو است. این جشن در تقویم یونسکو و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده‌است.[۳][۴]

هدف از این روز افزایش آگاهی از فضایل جاز به عنوان یک ابزار آموزشی و نیرویی برای همدلی، گفتگو و افزایش همکاری بین مردم است. بسیاری از دولت‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی، مؤسسات آموزشی و شهروندان خصوصی که در حال حاضر درگیر ترویج موسیقی جاز هستند، از این فرصت برای پرورش قدردانی بیشتر نه تنها از موسیقی، بلکه برای کمکی که می‌تواند در ایجاد جوامع فراگیرتر داشته باشد، استقبال خواهند کرد.

جاز موانع را از بین می‌برد و فرصت‌هایی برای درک متقابل و مدارا ایجاد می‌کند. جاز نماد آزادی بیان است. جاز تنش بین افراد، گروه‌ها و جوامع را کاهش می‌دهد. جاز نوآوری هنری، بداهه نوازی، اشکال جدید بیان، و گنجاندن فرم‌های موسیقی سنتی را در قالب‌های جدید تشویق می‌کند. جاز گفت و گوی بین فرهنگی را تحریک می‌کند و جوانان جوامع به حاشیه رانده شده را توانمند می‌سازد.

جشن دهمین سالگرد روز جهانی جاز در آوریل ۲۰۲۱[۵] با یک کنسرت جهانی در شهرهای مختلف با حضور هربی هنکوک، آندرا دی، دیان ریوز، مارکوس میلر، جو لوانو، ملیسا آلدانا، جیکوب کولیر و … برگزار شد.

مشارکت جهانی[ویرایش]

هر ساله نزدیک به ۲۰۰ کشور در روز جهانی جاز شرکت می‌کنند.[۶] علاوه بر کنسرت‌ها و جلسات پرجمعیت، رویدادها شامل کارگاه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و اطلاع‌رسانی به جامعه است. ثبت رسمی رویدادهای سراسر جهان در jazzday.com میزبانی می‌شود که در آنجا به ترتیب حروف الفبا نمایش داده می‌شوند و فهرست‌بندی می‌شوند. Jazzday.com نمونه‌های قابل توجهی از رویدادهای سازماندهی شده در ده سال گذشته را فهرست می کن.[۷]

تاریخ[ویرایش]

هربی هنکاک پس از انتخاب به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو برای گفتگوی بین فرهنگی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱، اعلام کرد که قصد دارد روزی بین‌المللی برای بزرگداشت نقش دیپلماتیک جاز ایجاد کند.[۸] در نوامبر ۲۰۱۱، به دنبال توصیه مساعد ۱۸۷ امین هیئت اجرایی، کنفرانس عمومی یونسکو ۳۰ آوریل را به عنوان روز جهانی جاز اعلام کرد و جاز را به عنوان "وسیله ای برای توسعه و افزایش تبادلات بین فرهنگی و تفاهم بین فرهنگ‌ها به منظور درک متقابل و مداراً به رسمیت شناخت. "[۹] تاریخ ۳۰ آوریل برای تعیین روز جهانی جاز به عنوان نقطه اوج ماه قدردانی از ماه آوریل جاز (JAM) مؤسسه اسمیتسونین پیشنهاد شد، اگرچه هیچ ارتباط رسمی بین JAM و روز جهانی جاز وجود ندارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی جاز را در تقویم رسمی خود در دسامبر ۲۰۱۲ رسماً به رسمیت شناخت.[۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "About | International Jazz Day". International Jazz Day. Retrieved 2017-09-29.
  2. "International Jazz Day, 30 April". www.un.org. Retrieved 2017-09-29.
  3. "International Days". UNESCO. Retrieved 2017-09-29.
  4. "International Days". www.un.org. Retrieved 2017-09-29.
  5. Jazz, Herbie Hancock Institute of. "International Jazz Day 2021 Concludes with Spectacular All-Star Global Concert Featuring Performances from Cities Across the Globe". www.prnewswire.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-08-18.
  6. "Watch International Jazz Day Concerts From St. Petersburg, Russia and New Orleans". Retrieved 2018-08-20.
  7. "How You Can Participate - International Jazz DayInternational Jazz Day". jazzday.com. Retrieved 2018-08-20.
  8. Roberts, Nigel. "Jazzman Herbie Hancock Named U.N. Goodwill Ambassador". politic365.com. Archived from the original on 2017-09-30. Retrieved 2017-09-29.
  9. "Records of the General Conference, Volume 1: Resolutions, 36 C/Res. 39" (PDF). UNESCO. Paris, France. 2012.
  10. "About | International Jazz Day". International Jazz Day. Retrieved 2017-09-29.

پیوند به بیرون[ویرایش]