پرش به محتوا

رودخانه پاپنوئو

مختصات: ۱۷°۳۴′جنوبی ۱۴۹°۲۶′غربی / ۱۷٫۵۶°جنوبی ۱۴۹٫۴۳°غربی / -17.56; -149.43
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رودخانه پاپنوئو
مکان
کشور فرادریایی پلی‌نزی فرانسه
ویژگی‌های ظاهری
سرآب 
 • مکانمرکز تاهیتی
 • ارتفاع۳۰۰ فوت (۹۱ متر)
دهانه 
 • مکان
شمال تاهیتی
 • ارتفاع
۲ فوت (۰٫۶۱ متر)
طول۲۰ مایل (۳۲ کیلومتر)

رودخانه پاپِنوئو (به تاهیتیایی: Papenoʻo) که پاپِنوو (به تاهیتیایی: Papenoo) نیز خوانده می‌شود رودخانه ای در جزیره تاهیتی، واقع در جزایر بادگیر، از مجمع الجزایر انجمن در پلی نزی فرانسه است.

این رودخانه از کوه‌های تاهیتی در شرق کُمون پاپِه ته سرچشمه گرفته و در پاپِنوو به اقیانوس آرام می‌ریزد. رودخانه دارای طولی حدوداً برابر با ۳۲ کیلومتر (۲۰ مایل) است. این رودخانه در ابتدا از برف‌های ذوب شده کوه اوروهنا در مرکز تاهیتی شکل کرفته و به سمت شمال به سمت آرو جریان می‌یابد. با جریان یافتن این رودخانه به سمت، جریان‌های بیشتری از ذوب برف‌های کوهستان به آن می‌پیوندند، در نهایت، به رودخانه ای به عرض ۳ متر در حدود ۱۹ کیلومتری مایلی جنوب ساحل اقیانوس تبدیل می‌شود. هنگامی که به آزادراه ساحلی تاهیتی می‌رسد، رودخانه ای است با عرض حدوداً ۶ متر (۲۰ فوت). بلندترین ارتفاع این رودخانه ۱٬۲۱۹ متر (۴٬۰۰۰ فوت) در کوه‌های تاهیتی است.

این رودخانه قبلاً وایتوارو (به تاهیتیایی: Vaituaru) نامیده می‌شد، که معنای این نام «نهری که همه چیز را در مسیر خود نابود می‌کند» در زبان تاهیتیایی است.[۱]

جستارهای وابسته

[ویرایش]
  • فهرست رودخانه‌های اقیانوسیه

منابع

[ویرایش]
  1. "Petites histoires de la grande vallée de la Papeno'o" [Short stories from the great Papenoo valley] (به فرانسوی). Tahiti Infos. 26 August 2016. Archived from the original on December 7, 2016. Retrieved 28 October 2023.

الگو:FrenchPolynesia-geo-stub الگو:Oceania-river-stub