رسته پیاده سپاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رسته پیاده / رسته مادر که 16 جایگاه مسئولیتی و خدمتی برای فعالیت آن در نظر گرفته شده که نسبت به سایر رسته های مشابه دارای بیشترین جایگاه می‌باشد.

رسته پیاده در سپاه از دو شمشیر ذوالفقار و یک کلاهخود تشکیل شده است.


گرایش های رسته پیاده:


1 گرایش تکاور

نیروی ویژه دارای 3 سال آموزش ، تنها رده آن در کشور فقط تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه در تهران می‌باشد که تمامی دوره های تخصصی و عرضی پیاده را طی کرده باشند. عمدتاً دوره های این افراد در پادگان حیدر کرار دماوند و دانشگاه امیرالمومنین (ع) اصفهان انجام میشود.

نیروی مخصوص دارای 2 سال آموزش تخصصی در یک تخصص خاص می‌باشد که میتوان به تک تیراندازی ، چتربازی ، تخریب ، غواصی ، واکنش سریع ، کوهستان ، چریک ، ضد چریک ، گریلا ، جنگ های نامنظم و پارتیزانی اشاره کرد. یکی از تیپ های تخصصی در کشور تیپ 33 المهدی (عج) نیروی زمینی سپاه در استان فارس می‌باشد که تخصص این تیپ در انجام فعالیت های هوابرد است.

نیروی تکاور ؛ دارای یک سال دوره آموزشی که با کلیات تکاوری آشنا میگردند و در قسمت های مورد نیاز سراسر کشور تقسیم بندی میشوند.

نیروی پیاده ؛ کلیه افرادی که مقدمات یک نظامی‌گری را آموزش دیده و بصورت عمومی دوره های مقدماتی و عمومی را جهت آشنایی با کلیات نظامی‌گری به مدت 6 ماه طی کرده باشند.

2 گرایش ادوات

ادوات ضد زره کار با موشک های ضد زره ، توپ های ضد زره و چگونگی از کار انداختن یک دستگاه یا یک عراده زرهی به وسیله و تاکتیک ها و تکنیک های مختلف

ادوات پشتیبانی ؛ پشتیبانی سبک ، نیمه سنگین و سنگین از مسافت های دوربرد ، میان برد و کوتاه برد که جهت پوشش نیروهای تکاور انجام میشود تا بتوانند با پشتیبانی نیروهای ادوات به اهداف خود برسند و دشمن را زمین گیر کنند.