رزم‌ناو شارن‌هورست

مختصات: ۷۲°۱۶′ شمالی ۲۸°۴۱′ شرقی / ۷۲٫۲۶۷°شمالی ۲۸٫۶۸۳°شرقی / 72.267; 28.683
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رزم‌ناو شارنهورست)
شارن‌هورست


تصویری از رزمناو
تصویری از شارن‌هورست

تصویری از رزمناو


اطلاعات کلی
نوع کشتی نبردناو
تاریخ به آب اندازی ۱۹۳۶
مشخصات
پهنای بدنه ۸٫۶۸ متر
ارتفاع ستون ۳۰ متر
بارگیری استاندارد ۳۴٫۸۵۰ تن
نوع موتور توربین بخار
ضخامت زره دور کشتی ۳۵۰ میلی‌متر
ضخامت زره عرشه کشتی ۵۰ میلی‌متر
زره برج جنگ‌افزار ۳۶۰ میلی‌متر
تعداد خدمه ۱۶۷۰
جنگ‌افزارها
توپخانه ۹×۱۱ اینجی،

۱۲× ۵٫۹ اینچی، ۱۴× ۴ اینچی

توپخانه ضدهوایی ۳۷ میلی‌متری ×۱۶
هواگردهای قابل حمل ۳
سرنوشت
تاریخ و محل غرق شدن ۱۹۴۳ نزدیکی شمال نروژ

شارن‌هورست (به آلمانی: Scharnhorst) یک کشتی جنگی آلمانی در طول جنگ جهانی دوم بود که در برخی منابع رزم‌ناو و در برخی دیگر نبردناو طبقه‌بندی شده‌است. آتش بار اصلی شارن هورست نه توپ ۲۸۰ میلی‌متری در برجک‌های سه تایی بود.

ساخت این کشتی در در آوریل ۱۹۳۴ و در ویلهلمزهاون شروع شد و در اکتبر ۱۹۳۶ به آب انداخته شد. طراحی شارنهورست و کشتی خواهرش نبردناو گنایزناو (Gneisenau) بر اساس مدل کشتیهای ماکنزن تکمیل نشده از جنگ جهانی دوم بود. تا سال ۱۹۴۲ دو کشتی شارن‌هورست و گنایزنا در یک گروه جنگی واحد خدمت می‌کردند اما بعدها و در طی «کانال دش» در فوریه همان سال شارنهورست در حین حرکت میان برست و کیل دو بار مورد اصابت مین قرار گرفت و پس از آن این دو کشتی جداگانه فعالیت کردند. شارن‌هورست در ۱۹۴۳ پس از تعمیرات همراه با کشتی پرنس‌ائوگان به نروژ اعزام شد. این دو همراه با رزم‌ناو تیرپیتز و کشتی سنگین در آلتنیورد خدمت کردند. در سپتامبر ۱۹۴۳ شارن‌هورست و تیرپیتز قرارگاه‌های ساحلی در اسپیتزبرگن را بمباران کردند.

پیروزیها[ویرایش]

این نبردناو در دوران خدمت خود این پیروزیها را به دست آورد:

سرانجام[ویرایش]

در ۲۵ دسامبر شارن‌هورست برای ردگیری یک شناور متفقین که از اسکاتلند به کولا در شمال روسیه حرکت کرده بود اعزام شد. اما خودش تبدیل به هدف شد و توسط ناوشکنها و کشتیهای جنگی انگلیسی در دماغه شمالی نروژ ردگیری شد و در یک نبرد کوتاه صدماتی متحمل شد. شلیک توپخانه اچ‌ام‌اس دوک آف یورک (۱۷) و اژدرهای دیگر ناوشکنهای بریتانیایی، به شارن‌هورست صدمه زد. با این حال خدمه کشتی تا آخرین نفس به جنگ ادامه دادند تا اینکه نهایتاً شارن‌هورست منفجر و غرق شد. از ۱۹۶۸ نفر خدمه شارن‌هورست، تنها ۳۶ نفر از آبهای یخزده بیرون آورده شدند.

منابع[ویرایش]

  • Peter Daraman, Warships & Submarines of WWII.2004,p.۲۰