دیگنا اوچوا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیگنا اوچوا
نام هنگام تولددیگنا اوچوا و پلاسیدو[۱]
زادهٔ۱۵ مهٔ ۱۹۶۴
میسانتلا، وراکروز، مکزیک
درگذشت۱۹ اکتبر ۲۰۰۱ (۳۷ سال)
کلونیا رم، مکزیکوسیتی، مکزیک
علت مرگترور با شلیک گلوله
تحصیلاتدانشگاه وراکروزانا

دیگنا اوچوا (زادهٔ ۱۵ مه ۱۹۶۴- درگذشت ۱۹ اکتبر ۲۰۰۱)[۲] یک وکیل حقوق بشر اهل کشور مکزیک بود.[۳] اوچوا در طول دوران شغلی خود وکالت برخی از افراد که در جهت منافع فقیرترین جامعه مردم مکزیک بوده و بر ضد منافع دولتی قرار داشتند را بر عهده داشت.[۴] در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۱، اوچوا توسط مهاجمان ناشناس در دفترش در مکزیکوسیتی به ضرب گلوله کشته شد. مقامات ایالتی مکزیک ابتدا مرگ او را خودکشی اعلام کردند، اما در میان اعتراضات فعالان حقوق بشر، تحقیقات در مورد مرگ او در سال ۲۰۰۵ دوباره آغاز شد.[۴] در سال ۲۰۲۱، دولت مرکزی مکزیک به اشتباه خود در روند تحقیقات مرگ اوچوا اعتراف کرد.[۵]

زندگی‌نامه[ویرایش]

دیگنا اوچوا در میسانتلا در ایالت وراکروز به دنیا آمد. اوچوا قبل از اینکه وکیل حقوق بشر شود یک راهبه بوده است.[۴] اوچوا در سال ۱۹۸۴ به دانشکده حقوق در مرکز ایالت، ژالاپا، وراکروز رفت و در سال ۱۹۸۶ کار پاره وقت برای دفاتر دادستانی کل وراکروز را آغاز کرد. در ۱۶ اوت ۱۹۸۸، در حالی که همکاری‌های سیاسی با گروه‌های مخالف دولت مرکزی را داشت و پس از توصیه به خانواده‌اش مبنی بر اینکه لیست سیاهی از فعالان صنفی و سیاسی را در دفتر کارفرمای خود پیدا کرده است، ناگهان در جالاپا، وراکروز ربوده شد. اوچوا ادعا کرد کسانی که او را ربوده بودند از افسران پلیس ایالتی بودند و به او تجاوز جنسی شده بود. با این حال هیچ تحقیقی در مورد ربایش او صورت نگرفت. در سال ۱۹۹۱ او وارد صومعه دومنیکن شد و تا سال ۱۹۹۹ در آنجا تحصیل کرد. اما بدون اینکه مدرک خود را دریافت کند، از آنجا رفت. در اوت ۱۹۹۹، دیگنا اوچوا بار دیگر ربوده شد و در یک ماشین در مکزیکو سیتی حبس شد. در اکتبر ۱۹۹۹، اوچوا دوباره در مکزیکو سیتی ربوده شد و مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت. در پایان این ربایش او را در کنار یک سیلندر باز گاز رها کردند. پلیس مکزیکوسیتی دربارهٔ این آدم‌ربایی‌ها تحقیق کرد و دادگاه بین‌آمریکایی حقوق بشر نیز از اوچوا حمایت کرد. در اوت ۲۰۰۰، او به دلیل فعالیت‌های خود به واشینگتن دی سی، ایالات متحده آمریکا تبعید شد. هنگامی که در تبعید بود، جایزه «روح پایدار» را از عفو بین‌الملل و از دستان مارتین شین دریافت کرد. در مارس ۲۰۰۱، او به مکزیکوسیتی بازگشت و در اوت ۲۰۰۱، حکم تبعید دادگاه از او برداشته شد. او در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۱ در دفتر وکالت خود در خیابان اِی-۳۱ زاکی تاکاس در شهر مکزیکوسیتی فعالیت‌های خود را از سر گرفت. کار او نمایندگی از مخالفان مختلف دولت بود و در برخی موارد پیگیری اتهامات نقض حقوق بشر از جمله شکنجه توسط مقامات دولتی و ارتشی بود.

مرگ[ویرایش]

اوچوا در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۱ در دفتر خود در منطقه روما در مکزیکو سیتی کشته شد.[۶][۷] در زمان مرگ، او درگیر دفاع از مشکلات کشاورزان در گوئررو بود. جسد او در دفتر حقوقی محل کارش پیدا شد. یادداشتی از او پیدا شد که به اعضای مرکز حقوق بشر که اخیراً در آنجا کار می‌کرد هشدار می‌داد که ممکن است همین اتفاق برای آنها نیز بیفتد. پس از مرگ او تحقیقات متعددی انجام شد. مقامات مکزیکوسیتی در ابتدا قتل او را یک خودکشی اعلام کرده بودند و در مارس ۲۰۰۲ به صورت رسمی حکم دادند که این خودکشی بوده است.[۸] اما این ادعا توسط چندین سناتور مورد مناقشه قرار گرفت.[۹] گزارش کالبد شکافی حاکی از آن بود که بدن وی دارای دو محل اصابت گلوله کالیبر ۲۲ بوده است. سرانجام مرگ او ناشی از اصابت گلوله به سر گزارش شد.[۱۰] علاوه بر گلوله‌ای که به سرش اصابت کرده بود، زخمی ناشی از گلوله نیز در سمت چپ بدنش وجود داشت. گلوله‌ای که به سرش اصابت کرده بود، در استخوان گیجگاهی سمت راست سرش فرورفته بود. اوچوا راست دست بود. در سال ۲۰۰۲، دیگنا جایزه بین‌المللی حقوق بشر را توسط گلوبال اکسچنج، که یک سازمان غیردولتی بین‌المللی مستقر در سانفرانسیسکو بود، پس از مرگ خود دریافت کرد. همچنین در سال ۲۰۰۳، دیگنا اوچوا جایزه بین‌المللی حقوق بشر "لودویک-تراریو" را دریافت کرد که توسط وکلای اروپایی اعطا می‌شد.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. "AI Group 137 the case of Digna Ochoa y Placido". Archived from the original on 2008-07-23. Retrieved 2009-06-08.
  2. "Mexico: Investigation of the shooting death of human rights lawyer Digna Ochoa y Plácido". Lawyers' Rights Watch Canada (به انگلیسی). 2010-11-25. Retrieved 2019-11-01.
  3. "Mexico: Digna Ochoa y Plácido, lawyer". Lawyers' Rights Watch Canada (به انگلیسی). 2005-03-01. Retrieved 2019-11-01.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ "The Assassination of Digna Ochoa: A Look at the Life and Death of the Renowned Mexican Human Rights Lawyer". Democracy Now! (به انگلیسی). April 27, 2006. Retrieved 27 July 2022.
  5. Puertas Cavero, Natalia (April 30, 2021). "Digna Ochoa: Mexico admits responsibility in the activist's death". Al Día News (به انگلیسی). Retrieved 27 July 2022.
  6. Thompson, Ginger (2002-06-03). "Rights Lawyer's Odd Death Tests Mexican Justice". The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331. Retrieved 2019-11-01.
  7. Ribas, Eduard (April 27, 2021). "Digna Ochoa, la abogada que terminó asesinada por defender a los vulnerables". El Sol de México (به اسپانیایی). Retrieved 27 July 2022.
  8. "The Assassination of Digna Ochoa: A Look at the Life and Death of the Renowned Mexican Human Rights Lawyer". Democracy Now! (به انگلیسی). Retrieved 2019-11-01.
  9. "Cuestionan el 'Suicidio' de Digna Ochoa". Esmas.com. Archived from the original on 2005-03-31. Retrieved 16 December 2017.
  10. "Top Rights Lawyer in Mexico Found Slain in Her Office". Los Angeles Times (به انگلیسی). 2001-10-21. Retrieved 2019-11-01.
  11. "Digna Ochoa and Bárbara Zamora awarded Ludovic Trarieux Prize 2003". Ludovictrarieux.org. Retrieved 16 December 2017.