دورسنجی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دوری‌سنجی)

دورسنجی، سنجش از راه دور یا تله‌متری (telemetry) به معنی اندازه‌گیری پارامترهایی خاص (ازجمله دما، رطوبت، ضربان قلب) از راه دور و سپس ارسال آن‌ها را از طریق مخابرات (اغلب بی‌سیم) به مکان دیگر است.

فرهنگستان زبان فارسی برای تله‌متری واژه «دوری‌سنجی» را پیشنهاد کرده‌است[۱] که با توجه به معنی «دوری» در فارسی (یعنی مسافت، فاصله) درست به نظر نمی‌آید.[نیازمند منبع]

در بسیاری موارد، در دورسنجی، اطلاعات از یک مبدأ در حال حرکت و هر چند لحظه یکبار به یک پایگاه ثابت ارسال می‌شوند.[۲]

سامانه‌های دورسنجی[ویرایش]

این سیستم‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها و در یک مکان متحرک و دور از دسترس و ارسال آن‌ها به یک مرکز ثابت برای نمایش و بررسی آن‌ها. به‌طور کلی سیستم‌های دورسنجی برای وسایل نقلیه در حال حرکت مانند خودرو، هواپیما، موشک یا ماهواره استفاده می‌شوند.[۳]

اجزای یک سامانهٔ دورسنجی[ویرایش]

سامانه‌های دورسنجی دارای اجزای زیر است:


منابع[ویرایش]

  1. دوری‌سنجی از واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای telemetry در انگلیسی و در حوزهٔ نقشه‌برداری است. «فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان: ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵، بخش لاتین». فرهنگستان زبان و ادب فارسی. ص. ۱۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱.
  2. Bergmann, K (۱۹۹۷Elektrische Meßtechnik، Vieweg، ص. ۳۹۶
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Carden, F. and Jedlicka, R.P. and Henry, R. (2002), Telemetry systems engineering (به انگلیسی), Artech House{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)