دست چپ تاریکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دست چپ تاریکی
جلد نخستین چاپ کتاب
نویسنده(ها)اورسولا لو گویین
عنوان اصلیThe Left Hand of Darkness
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
مجموعهسری هینیش
گونه(های) ادبیعلمی تخیلی فمینیستی
ناشرAce Books
تاریخ نشر
۱۹۶۹
گونه رسانهکتاب کاغذی
شمار صفحات۳۰۴ صفحه
شابکشابک ‎۱۸۵۷۲۳۰۷۴۴
پس ازشهر اوهام 
پیش ازحدیث[۱] 

دست چپ تاریکی (The Left Hand of Darkness) کتابی علمی‌تخیلی نوشته اورسولا لو گویین است و یکی از کتاب‌های تحسین شده علمی-تخیلی به شمار می‌رود. این کتاب رمانی باریک‌بین، جدی و خوش‌پرداخت است. کتابی که بیشتر به‌خاطر تحلیل به‌جا و به‌هنگامش از سیاست‌های روابط جنسی مورد ستایش و بحث بسیار قرار گرفته‌است. این اثر جزو اولین آثار جدی در زمینه داستان‌های علمی تخیلی فمینیستی است.

کتاب اولین بار در سال ۱۹۶۹ به چاپ رسید و بعدها، در سال ۱۹۹۴ نسخهٔ تجدید چاپ شده آن از سوی انتشارات واکر Walker شامل مؤخره‌ای اضافه که شامل ۶۰ صفحه مطلب در ۴ ضمیمه است، منتشر شد.

در این کتاب، انسان‌ها در دنیای زمستان (Winter) دوجنسی هستند و قادر به گسترش مادینگی یا نرینگی شخصیت‌های جنسی خود در طول فازهای باروری هستند. فرستاده‌ای از اجتماع کهکشانی سیاست‌های محلی را آشفته کرده و مجبور می‌شود تجربیاتش را در روابط با انسان‌ها تغییر دهد.

دست چپ تاریکی جایزه نبولا سال ۱۹۶۹ و جایزه هوگو سال ۱۹۷۰ را از آن خود کرده‌است. همچنین در سال ۱۹۸۷ مجلهٔ Locus آن را دومین رمان برتر علمی‌تخیلی همهٔ دوران‌ها به انتخاب خوانندگان اعلام کرد.[۲][۳] در همین سال هارولد بلوم نقدی بر کتاب نوشت و گفت «در دوران ما اورسولا لوگویین، بیشتر از تالکین ادبیات خیال‌پردازانه را به ادبیات فاخر ارتقا داده است.»

پانویس[ویرایش]

  1. این ترتیب بر اساس سیر زمانی داستان است، نه ترتیب چاپ و نشر کتاب‌های مجموعه. از نظر سال انتشار، «دست چپ تاریکی» چهارمین کتاب چاپ‌شدهٔ مجموعه به شمار می‌رود.
  2. «Ursula K. Le Guin». The Locus Index to SF Awards: Index of Literary Nominees. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۵ مهر ۱۳۹۲.
  3. «Locus Poll Best All-time Novel Results: 1987, sf novels». Locus. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۵ مهر ۱۳۹۲.

منابع[ویرایش]