درگاه:رایانه/نوشتار برگزیده/۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاچ‌پد یا ترک‌پد (به انگلیسی: Touchpad) یک حسگر لمسی مسطح است که می‌تواند حرکت و موقعیت انگشت کاربر را به موقعیت نسبی صفحه‌نمایش تبدیل می‌کند. تاچ‌پدها بر روی اکثر لپ‌تاپ‌ها موجود است و می‌تواند جایگزین ماوس گردد، به ویژه در فضاهای کم. به دلیل تنوع اندازه می‌تواند در دستیار دیجیتال شخصی و پخش‌کننده موسیقی قابل حمل استفاده گردد. برای ابزارهای خارجی از تاچ‌پد بی‌سیم استفاده می‌شود.

تاچ‌پدها همانند تاچ‌اسکرین‌ها قادرند مکان مطلق را حس کنند اما رزلوشن به دلیل اندازه کوچک محدودتر است. تاچ‌پد به عنوان یک ابزار اشاره‌گر رایج استفاده می‌شود و حرکت درگ انگشت به یک حرکت قابل مقایسه با cursor ماوس ترجمه می‌شود. دو دکمه که معادل کلیک راست و کلیک چپ در ماوس هستند در قسمت پایین یا بالا یا جانبی تاچ‌پد وجود دارد.

بعضی از تاچ‌پدها یا با تنظیمات خاص گرداننده‌هایشان با کشیدن دو انگشت بطور موازی روی تاچ‌پد، می‌توان نوار نورد را کنترل کرد یا با لمس دو انگشت و نزدیک و دورکردن آن دو در همان حال تماس، می‌توان عمل زوم یا با یک و نیم کلیک ("click-and-a-half") روی Touchpad، و سپس کشیدن انگشت، می‌توان کار انتخاب (Select) را انجام داد.