درگاه:جنگ جهانی دوم/نبرد منتخب/۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نبرد میدوی بزرگترین نبرد دریایی در اقیانوس آرام در جنگ جهانی دوم بود.

در ۴ ژوئن ۱۹۴۲م نبرد دریایی میدوی (Battle of Midway) در اقیانوس آرام میان ژاپن و آمریکا آغاز شد. این نبرد یکی از تعیین کننده ترین نبردهای جنگ جهانی دوم در منطقه اقیانوس آرام محسوب می‌شود.

نیروی دریایی امپراتوری ژاپن به فرماندهی آدمیرال ایزوروکو یاماموتو قصد داشت با تسخیر جزایر میدوی حوزه دفاعی خود در اقیانوس آرام را گسترش داده و خطر هرگونه ضدحمله آمریکا را از طریق مجمع الجزایر هاوایی یا از طریق استرالیا از بین ببرد. در جزایر میدوی پایگاه‌های هوایی پیشرفته‌ای برای حفاظت از مجمع الجزایر هاوایی توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده بود. مجمع الجزایر هاوایی در ۱۵۰۰ مایلی جزایر میدوی قرار داشت.

آدمیرال ایزوروکو یاماموتو پیش از این فرماندهی حمله به پایگاه دریایی پرل هاربر آمریکا در مجمع الجزایر هاوایی را بر عهده داشت که منجر به آغاز جنگ میان ایالات متحده و امپراتوری ژاپن شد. یاماموتو در پی موفقیت در نبرد دریای کوریل تصمیم گرفت با حمله به جزایر میدوی و پایگاه دریایی آمریکایی‌ها در آن، بخش اصلی ناوهای هواپیمابر آمریکا را نابود کرده و کنترل ژاپن بر اقیانوس آرام را تضمین کند. در روز ۴ ژوئن و در ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد آدمیرال ناگومو به دستور فرمانده کل نیروی دریایی امپراتوری ژاپن آدمیرال یاماموتو حمله به جزایر میدوی را با استفاده از تعداد زیادی هواپیماهای بمب افکن آغاز کرد.
ادامه...