درگاه:اراک/مشاهیر/۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قادر عبدالله، نویسنده مشهور ایرانی-هلندی

حسین سجادی قائم‌مقامی فراهانی مشهور با نام قادر عبدالله از نویسندگان ایرانی است که در سال ۱۳۳۳ در شهر اراک به دنیا آمد. وی نویسندگی را با نوشتن در روزنامه کار ارگان سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران آغاز کرد و از او دو کتاب به زبان فارسی به نام «کردها چه می‌گویند؟» و «کردستان بعد از جنبش مقاومت» به‌صورت زیرزمینی در دههٔ ۶۰ در ایران منتشر شد. وی پس از اعدام پسر عمویش در سال ۱۳۶۷ ایران را به مقصد هلند ترک کرد. وی پس از آموختن زبان هلندی در مدتی کوتاه، یکی از نویسندگان سرشناس هلند شد.

قادر عبدالله یکی از نواده‌های میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی، سیاست‌مدار صاحب‌نام دوران قاجار و اهل هنر و ادبیات است. قادر عبدالله، ۲۲ سال است که در هلند زندگی می‌کند و به زبان هلندی می‌نویسد. آثار او اگرچه به ۲۷ زبان ترجمه شده‌اند، اما هنوز ترجمه‌ای از آنها به فارسی منتشر نشده است، به‌همین دلیل او، بیشتر در اروپا شناخته شده است. آثار وی بیشتر از کشور زادگاهش ایران و سرزمین محل زندگیش هلند می‌گویند. او در این باره گفته است: «من افکار ایرانیم رادر واژگان و مفاهیم هلندی خود می‌ریزم. من به متون هلندی‌ام رنگ، عطر و طعم ادبیات کهن فارسی می‌زنم.»

او نام مستعار «قادر عبدالله» را، که برگرفته از نام دو تن از دوستان کُردش که در همان سال‌ها اعدام شده بودند، برای خود برگزید.

وی از سال ۱۹۹۳ به این سو تاکنون ده کتاب ادبی به زبان هلندی نوشته و ۸ جایزه ادبی دریافت کرده است. اولین کتاب وی که در سال ۱۹۹۳ میلادی به زبان هلندی نوشته شد، جایزه «گدن ازلسو» را به همراه داشت و همین او را تشویق کرد تا مجموعه داستان‌های بعدی خودرا شروع کند. دختران و پارتیزان‌ها برای او جایزه «شارلوت کولر» را به ارمغان آورد و به این ترتیب بود که باعث شهرت بیشتر وی شد.

دریافت "مدال ملکه" به پاس تلاش به زبان هلندی، مدال شوالیه لژیون دونور فرانسه، دکترای افتخاری دانشگاه گرونینگن و جایزه بهترین کتاب خارجی سال ۲۰۰۹ در ایتالیا به خاطر رمان "خانه مسجد" از دیگر جوایز دریافت شده توسط او است.<