گندم (فیلم ۲۰۱۷)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دانه (فیلم))
گندم
کارگردانسمیح کاپلان‌اوغلو
تهیه‌کنندهسمیح کاپلان‌اوغلو
جوهنس رکسین
فردریک زندر
سوفی دولاک
میشل زنا
نویسندهسمیح کاپلان‌اوغلو
بازیگران
فیلم‌بردارجایلز نوتگنز
شرکت
تولید
Heimatfilm, Kaplan Film, آرته
توزیع‌کنندهPiffl Medien
تاریخ‌های انتشار
۱۲ اوت ۲۰۱۷
مدت زمان
۱۲۸ دقیقه
کشورترکیه
زبانانگلیسی

گندم (ترکی استانبولی: Buğday‎) یک فیلم به کارگردانی سمیح کاپلان‌اوغلو است. این فیلم محصول ۲۰۱۷ ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد و قطر است. فیلم گندم جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را به دست آورد و در جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۱۷ نیز نامزد جایزه قلب سارایووی بهترین فیلم شد. این فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش گذاشته شد و در بخش بین‌الادیان برنده جایزه بهترین فیلم شد.[۱] ۱۷


داستان[ویرایش]

گندم بر پایه سوره‌ها و آیه‌هایی از قرآن نوشته شده و راوی داستان پساآخرالزمانی است که در آن بازماندگان در بقایای شهرها یا در مزرعه‌هایی که زیر کشت رفته‌اند، مستقر هستند. در مناطقی که «سرزمین‌های مردگان» نامیده می‌شوند نیز مهاجرانی از خشکسالی و بیماری‌های مسری‌ای رنج می‌برند که از لحاظ ژنتیکی مشکلات خاص خودشان را دارند.[۲]


جشنواره جهانی فیلم فجر[ویرایش]

این فیلم در بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت. این جشنواره از ۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر تهران برگزار شد. [۳] در مراسم اختتامیه این جشنواره، جایزه بهترین فیلم در بخش بین‌الادیان به فیلم گندم اهدا شد.[۴] این فیلم در شهریور ۱۳۹۸ در سینماهای هنر و تجربه ایران به نمایش در آمد.[۵]

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «اکران فیلمی از سمیح کاپلان اوغلو در گروه هنر و تجربه». پایگاه خبری سینما سینما. ۱۷ شهریور ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۴ اسفند ۱۴۰۱.
  2. «اکران فیلمی از سمیح کاپلان اوغلو در گروه هنر و تجربه». پایگاه خبری سینما سینما. ۱۷ شهریور ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۴ اسفند ۱۴۰۱.
  3. «کتاب جشنواره» (PDF). جشنواره جهانی فیلم فجر. بایگانی‌شده (PDF) از روی نسخه اصلی در ۵ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۸ فوریه ۲۰۲۰.
  4. «گزارش اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر؛ معرفی برگزیدگان». همشهری آنلاین. ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۴ اسفند ۱۴۰۱.
  5. «اکران فیلمی از سمیح کاپلان اوغلو در گروه هنر و تجربه». پایگاه خبری سینما سینما. ۱۷ شهریور ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۴ اسفند ۱۴۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]