داستان ناتمام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داستان ناتمام
کارگردانحسن یکتاپناه
تهیه‌کنندهمحمد نیک بین
نویسندهحسن یکتاپناه
بازیگرانمزدک تایبی
مهدی بقاییان
لطف اله سیفی(لویی) حمیدرضا نعمت الهی
موسیقیکیوان هنرمند
فیلم‌برداررضا رخشان
تدوین‌گرحسن یکتاپناه
تاریخ‌های انتشار
۱۳۸۲
مدت زمان
۸۴دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

داستان ناتمام فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حسن یکتاپناه ساختهٔ سال ۱۳۸۲ است.[۱] این فیلم در سال ساخت خود نمایشی محدود در جشنواره‌ فجر داشت، اما پس از آن به علت نگاه سیاه و بدبینانه به مقوله «وطن» توقیف شد[۲] و تنها اکران آن،‌یک اکران محدود در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران[۳](۱۳۸۴) بود.

خلاصه داستان[ویرایش]

مزدک یک کارگردان جوان مستند ساز است که تصمیم به ساخت فیلمی درباره مهاجرت و فرار ایرانیان به خارج از مرزها می‌گیرد. او در مسیر مهاجرت عده‌ای از هموطنان، همراه آن‌ها شده و از مسافران دل‌بریده از وطن در جریان سفری بی‌بازگشت تصویربرداری می‌کند. آن‌ها سوار اتوبوس می‌شوند و همراه با قاچاقچیان به شهری مرزی می‌روند. در نزدیکی مرز، کارگردان جوان در ارتباط با آدم‌های مختلف در سنین و طیف‌های مختلف اجتماعی عمیق شده و از آن‌ها در خصوص تصورشان از آن چه که بیرون از این مرز خواهند دید سوال می‌کند.

حوادث مختلفی روی می دهد: فیلمبردار کشته می شود، دختر جوان و پسر روستایی که عاشق هم هستند از یکدیگر جدا می‌افتند، مرد مرموز و ساکتی که دائماً در حال مطالعه است می‌میرد و بالاخره مزدک به این نتیجه می رسد که آسمان، همه‌جا یک رنگ است، با این حال خود به آن سوی مرز عزیمت می کند.[۴][۵]

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Story Undone». www.k1honarmand.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۲۸.
  2. «230 فیلم اکران نشده در ایران / توقیف در دوران کدام مدیر بیشتر بوده است؟». خبرآنلاین. ۲۰۱۵-۰۶-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۲۸.
  3. «جلسه نقد و بررسي فيلم داستان ناتمام در سينماتك». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۰۵-۰۸-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۲۸.
  4. «فیلم داستان ناتمام (1382)». سی‌سینما - تاریخچه سینمای ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۲۸.
  5. فرهنگ فیلم‌های سینمای ایران، جمال امید، جلد چهارم.