خوره‌های بیلیارد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خوره‌های بیلیارد
کارگردانمارز کالاهان
نویسندهمارز کالاهان، کریس کورسو
بازیگرانمارز کالاهان، چاز پالمینتری، کریستوفر واکن، راد استایگر، مایکل روزنبام، آلیسون ایستوود
موسیقیریچارد گلسر، چارلی ترل
فیلم‌برداررابرت موریس
تدوین‌گرجیمز تولی
تاریخ‌های انتشار
۸ ژوییه ۲۰۰۲ (سینه وگاس)، ۲۸ فوریه ۲۰۰۳
مدت زمان
۹۴ دقیقه
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴ میلیون دلار
فروش گیشه۵۶۳۷۱۱ دلار

خوره‌های بیلیارد (به انگلیسی: Poolhall Junkies) یک کمدی درام دلهره‌آور محصول سال ۲۰۰۲ است. فیلمنامۀ این فیلم نوشتۀ مشترکی از مارز کالاهان و کریس کورسو است.[۱][۲] کالاهان علاوه بر نویسندگی فیلمنامه، بازیگری و کارگردانی این فیلم را نیز به عهده داشته است. داستان فیلم به زندگی بیلیاردباز با استعدادی به نام جانی دویل می‌پردازد که با مربی سابقش درگیر مشکلاتی می‌شود.

در این فیلم چاز پالمینتری، راد استایگر، مایکل روزنبام، ریک شرودر، آلیسون ایستوود و کریستوفر واکن نیز حضور دارند. فیلم از سوی منتقدان نقدهای منفی دریافت کرده است.

داستان[ویرایش]

فیلم در اغلب سکانس‌ها در سالن بیلیاردی به مدیریت نیک (راد استایگر) جریان دارد. جانی (مارز کالاهان) شیفتۀ دنیای بیلیارد است و می‌تواند آیندۀ درخشانی داشته باشد اما مربی و پشتیبان مالی او جو (چاز پالمینتری) او را به عنوان یک قمارباز تربیت می‌کند و او است که تصمیم می‌گیرد جانی چگونه و با چه کسی بازی کند. وقتی جانی متوجه می‌شود جو در موقعیت‌های مختلف جلوی پیشرفت او را گرفته او را ترک می‌کند. اما آشناییش با مایک (کریستوفر واکن)، وکیلی تازه بازنشسته و ثروتمند، و انتقامجویی جو باعث می‌شود دوباره به سالن بیلیارد برگردد.

بازیگران[ویرایش]

روند تولید[ویرایش]

فیلم در سالت لیک سیتی ، یوتا فیلمبرداری شده است و ارجاعاتی به سالت لیک ولی دارد و در یکی از صحنه‌ها عبادتگاه سالت لیک در پس‌زمینه دیده می‌شود.[۳]

آلیسون ایستوود ایفاگر نقش تارا

در هیچکدام از صحنه‌های بازی بیلیارد از هیچ ترفند سینمایی خاصی استفاده نشده است و بسیاری از نماهای ویژۀ فیلم اجرای رابرت لبلانک، بازکن حرفه‌ای بیلیارد است. مایک مسی، از دیگر بازیکنان سرشناس این ورزش نیز در نقش لویی در این فیلم حضوری کوتاه دارد.

کریستوفر واکن در سکانسی که مقابل رییس برادرزاده‌اش بازی می‌کند و قرار بر این است که توپی را در موقعیتی دشوار به حفره بیندازد، پیشنهاد می‌دهد دوربین‌ها در ضربۀ آزمایشی روشن باشند، سپس ضربه می‌زند و توپ با همین اولین ضربه و برداشت آزمایشی روانه‌ی حفره می‌شود.[۴]

بازخورد[ویرایش]

فیلم عمدتاً نقدهای منفی از منتقدان دریافت کرده است: در وبسایت نقد فیلم راتن تومیتوز ۴۳ نقد از این فیلم وجود دارد و امتیاز آن ۳۳ درصد ثبت شده است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «Movie Review - Poolhall Junkies - FILM REVIEW; Men Navigating Subplots While Shooting Pool - NYTimes.com». web.archive.org. ۲۰۱۳-۱۰-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۳-۱۰-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  2. «Sharks sink their teeth into pool and platitudes - Los Angeles Times». web.archive.org. ۲۰۱۳-۱۰-۰۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۳-۱۰-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  3. «Film review: Poolhall Junkies - Deseret News». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۲-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  4. Poolhall Junkies (2002) - Trivia - IMDb (به انگلیسی), retrieved 2023-06-03
  5. "Poolhall Junkies - Rotten Tomatoes". www.rottentomatoes.com (به انگلیسی). 2003-02-28. Retrieved 2023-06-03.

پیوند به بیرون[ویرایش]