خمیر صنل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خمیر صنل یا صندل (وجه تسمیهٔ آن به این دلیل است که یکی از ادویه‌های بکار رفته در آن پودر چوب صندل می‌باشد) یک شیرینی کاملاً بومی و سنتی است که فقط در شهر نهاوند تولید می‌شود. این خمیر فرمول مخصوص خودش را دارد، این فرمول نسل به نسل به نهاوندی‌ها رسیده و هیچ‌کس از تاریخ دقیق اختراع خمیر صنل اطلاع دقیقی ندارد. اما ابوتراب رئوفی، رضا مقدم و یوسف ابوالفتحی از بهترین و قدیمی‌ترین افرادی هستند، که این شیرینی مخصوص را در نهاوند تولید می‌کنند و امروز نهاوندی‌ها آن را به عنوان سوغاتی شهرشان به مسافران معرفی می‌کنند. یوسف ابوالفتحی که چندسالی است بازنشسته شده می‌گوید این شیرینی برای درمان برخی بیماری‌ها مفید است و یک نوع شیرینی گرم است.[۱]

مواد تشکیل دهنده[ویرایش]

مواد تشکیل دهنده خمیر صنل آرد بوداده، روغن، شکر، بیسکویت، زنجبیل، جوز و دارچین است. ابتدا شکر با روغن جوشیده شود سپس بیسکویت را اضافه کرده و جوز و زنجبیل را اضافه کرده و بعد آرد بو داده را اضافه می‌کنیم تا در دستگاه خوب مخلوط شود و در پایان هم به خمیر صنل شکل می‌دهیم وهمه با هم نوش جان می‌کنیم.

خواص درمانی[ویرایش]

از خواص خمیر صنل می‌توان به ضدعفونی‌کنندگی، ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد نفخ، نرم‌کننده، خلط آور، کاهش‌دهنده فشار خون، تقویت‌کننده حافظه و آرام بخشی اشاره کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «صنل را ثبت کنید تا نهاوند را بشناسند همدان پیام». www.hamedanpayam.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۰۷.