خط ریلی پرسرعت بغداد-بصره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دو قطار این خط که توسط چین تامین شده اند.

خط ریلی بغداد - بصره یک خط ریلی است که از سال ۲۰۱۴ بین شهرهای بغداد و بصره در عراق فعالیت می کند. این خط تقریباً ۶۵۰ کیلومتر (۴۰۰ مایل) طول دارد و از شهرهای کربلا، مسیب، نجف و سماوه عبور می کند.[۱][۲] این خط برنامه ریزی شده بود که سرعت بالایی داشته باشد و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (۱۵۵ مایل در ساعت) را فراهم کند، اما با سرعت کمتری کار می کند.[۱][۳][۴][۵] یک قطار در روز در هر مبدا حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت برای رسیدن به مقصد طول می کشد. هر دو قطار در شب حرکت می کنند. قطارها جدید هستند و ساخت چین هستند.[۶]

این خط برای اولین بار توسط تیری ماریانی، وزیر حمل و نقل فرانسوی، در نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۱۱ در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۱ اعلام شد.[۱] وی گفت که شرکت فرانسوی آلستوم و دولت عراق یادداشت تفاهم در مورد قرارداد ساخت خط پیشنهادی امضا کرده اند.[۲] آلستوم به مدت یک سال با دولت عراق گفتگوهای انحصاری انجام خواهد داد.[۱][۲] در طی اعلام این توافق، ماریانى همچنین گفت که قصد دارد به عراق سفر کند تا در اواخر سال درباره این پروژه گفتگو کند.[۱] به گفته یکی از سخنگویان آلستوم، این شرکت قصد داشت به دنبال قراردادی باشد که طراحی، ساخت و بهره برداری از خط را پوشش دهد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ "Iraq: France's Alstom signs high-speed rail line deal". BBC News Online. 24 June 2011. Archived from the original on 27 June 2011. Retrieved 27 June 2011.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ "Alstom tapped for Iraq HSR talks". Railway Age. 24 June 2011. Archived from the original on 28 June 2011. Retrieved 27 June 2011.
  3. "High-speed Baghdad-Basra rail line complete | Embassy of the Republic of Iraq Public Relations Office".
  4. Arango, Tim (18 October 2014). "A Train Ride Through Time: From Iraq's Checkered Past into an Uncertain Future". The New York Times.
  5. "Focus - Approaching terminus? On board Iraq's last train line". 8 December 2014.
  6. Barry, Keith (24 March 2014). "After Decades of War, Iraq Adds Fleet of New Trains to Its Aging Railway". Wired. Retrieved 23 September 2020.