فندقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خرمایی)
فندقی (خرمایی)
 
دربارهٔ این مختصات‌ها     مختصات رنگ
رنگ‌های وب#80461B
sRGBB  (سرخ، سبز، آبی)(128، 70، 27)
HSV       (فام، s، درخشش)(26°، 79%، 50%)
منبعhttps://encycolorpedia.com/80461b
B: نرمال‌شده به [۰–۲۵۵] (بایت)
H: نرمال‌شده به [۰–۱۰۰] (صد)
ISCC–NBS descriptorStrong brown

فندقی یا خرمایی (به انگلیسی: Russet)، یک رنگ قهوه‌ای با رنگ قرمز مایل به نارنجی است. رنگ خرمایی از رنگ‌های رایج فارسی است که برای رنگ چشم و مو نیز به کار می‌رود. به عنوان یک رنگ ترکیبی سوم، فندقی ترکیبی مساوی از رنگدانه‌های نارنجی و بنفش است. نخستین کاربرد ثبت‌شده از این رنگ به عنوان نام یک رنگ در انگلیسی در سال ۱۵۶۲ میلادی بود.[۱] در عمل، این نام رنگ انگلیسی برای طیفی از رنگ‌های حنایی، خرمایی و فندقی به کار می‌رود که قهوه‌ای روشن و طلایی تا قهوه‌ای مایل به سرخ و حتی قهوه‌ای تیره را دربر می‌گیرد که در برخی پرندگان دیده می‌شود.

منبع این رنگ، روش ISCC-NBS برای تعیین رنگ‌ها و دیکشنری نام‌های رنگ (۱۹۵۵) است که توسط گردآورندگان تمبر برای شناسایی رنگ تمبرها استفاده می‌شود.[۲]

نام این رنگ از واژه russet گرفته شده‌است، پارچه‌ای درشت که از پشم ساخته می‌شود و با چوب و وسمه رنگ می‌شود تا رنگ خاکستری یا قهوه‌ای مایل به سرخی به آن بدهد. طبق قانون سال ۱۳۶۳، انگلیسی‌های فقیر ملزم به پوشیدن روست شدند.


جستارهای بیشتر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Maerz and Paul (1930). A Dictionary of Color. New York: McGraw-Hill. page 203; Color Sample of Russet: Page 37 Plate 14 Color Sample I12.
  2. See sample of the color Russet (Color Sample #55) displayed on indicated page: ISCC Color List Page R