حزب دموکراسی مسیحی (ایتالیا)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حزب دموکراسی مسیحی

Democrazia Cristiana
کوته‌نوشتDC
رهبر
بنیان‌گذاری۱۵ دسامبر ۱۹۴۳
انحلال و برچینش۱۶ ژانویه ۱۹۹۴
ستادپیاتزا دل جزو, رم
روزنامهIl popolo
شاخه جوانانجوانان حزب دموکراسی مسیحی
بانوان حزبجنبش بانوان حزب دموکراسی مسیحی[۱]
اعضای ثبت‌نام کرده  (۱۹۹۰)۲٫۱۰۹٫۶۷۰[۲]
مرام سیاسی
طیف سیاسیمیانه‌گرایی[۶]
دینکلیسای کاتولیک
وابستگی اروپاییحزب مردم اروپا
سروداُ بیانکو فیوره ("O White Flower")

دموکراسی مسیحی ( ایتالیایی: Democrazia Cristiana، دی‌سی) یک حزب سیاسی دموکرات مسیحی در ایتالیا بود. این حزب در ۱۵ دسامبر ۱۹۴۳ در جمهوری اجتماعی ایتالیا (ایتالیای در اشغال نازی‌ها) به عنوان جانشین اسمی حزب مردم ایتالیا تأسیس شد که دارای نشان یکسان با آن حزب (سپر جنگی صلیبی یا scudo crociato) بود. دی‌سی به عنوان یک حزب کاتولیک، مرکزگرا و ائتلافی شامل جناح های سیاسی راست میانه و چپ میانه، نقش مسلط را در سیاست ایتالیا برای پنجاه سال ایفا کرد و از مدت کوتاهی پس از آغاز‌به‌کار تا زمان سقوط نهایی آن در ۱۶ ژانویه ۱۹۹۴ پس از رسوایی های تَنجِنتُپُلی، همیشه بخشی از دولت بود. دموکرات‌های مسیحی از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۸۱ به طور مداوم دولت ایتالیا را رهبری کردند. این حزب با نام مستعار "نهنگ سفید" ( ایتالیایی: Balena bianca) به دلیل سازماندهی عظیم و رنگ رسمی آن هم نامیده می‌شد. در دوران حکومت خود، حزب کمونیست ایتالیا بزرگترین حزب مخالفش بود.

از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۹۴، دی‌سی بزرگترین حزب در مجلس ایتالیا بود که در ائتلاف‌های متوالی از جمله سیستم پنتاپارتیتو حکومت می‌کرد. این حزب ابتدا از دولت‌های لیبرال-محافظه‌کار، همراه با حزب میانه‌رو سوسیالیست دموکرات ایتالیا، حزب لیبرال ایتالیا و حزب جمهوری‌خواه ایتالیا حمایت می‌کرد، و سپس به سمت چپ میانه ارگانیک که شامل حزب سوسیالیست ایتالیا می‌شد، تغییر جهت داد. این حزب به دسته‌ای از احزاب کوچکتر، از جمله حزب مردم ایتالیا ، مرکز دموکرات مسیحی، دموکرات مسیحی متحد، و اتحادیه مرکز (۲۰۰۲) تبدیل شد. همچنین برخی از اعضای پیشین دی‌سی در احزاب دیگر، از جمله حزب راست میانه فورزا ایتالیا و حزب چپ میانه دموکراتیک ایتالیا کنش سیاسی دارند. دی‌سی از اعضای موسس حزب مردم اروپا در سال ۱۹۷۶ بود.

منابع[ویرایش]

  1. Movimento femminile della Democrazia cristiana بایگانی‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine, istituto Don Luigi Sturzo, 9 June 2014
  2. "Archived copy". Archived from the original on 10 November 2013. Retrieved 10 November 2013.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  3. Maurizio Cotta; Luca Verzichelli (2007). Political Institutions in Italy. Oxford University Press. p. 38. ISBN 978-0-19-928470-2.
  4. Warner, Carolyn M. (2013). "SAGE Journals: Your gateway to world-class journal research". Party Politics. 19 (2): 256–276. doi:10.1177/1354068812462934. S2CID 145534789.
  5. Storia, Rai. "Il referendum sul divorzio". Rai Storia.
  6. Democrazia Cristiana, Enciclopedia Treccani