حادثه مسابقه لمانز ۱۹۵۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حادثه لمنز ۱۹۵۵

در ۱۱ ژوئن ۱۹۵۵، تصادفی شدید در مسابقات ۲۴ ساعته لمنز رخ داد که در پیست سرت منطقهٔ لمنز در حال برگزاری بود. در جریان این اتفاق، پرتاب شدن قطعات بزرگ خودرو به داخل جمعیت، باعث کشته شدن ۸۳ نفر و راننده فرانسوی پیر بولین (که تحت نام پیر لور Pierre Levegh مسابقه می‌داد) و زخمی شدن نزدیک به ۱۸۰ نفر شد. این اتفاق فاجعه برانگیزترین حادثه تاریخ اتومبیل رانی بود و باعث شد کمپانی مرسدس-بنز تا سال ۱۹۸۹ از این مسابقات کناره‌گیری کند. حادثه زمانی رخ داد که راننده جگوار مایک هاترون، برای توقف در ایستگاه، درست جلوی راننده آستین-هیلی، لنس مکلین، به سمت راست تغییر مسیر داد و ترمز کرد. مکلین به سمت چپ و کنار جگوار منحرف شد، درست در مسیر پیر لور، راننده مرسدس بنز ۳۰۰ اس ال آر و ساخته شده با بدنه ای از آلیاژ منگنز، که با سرعت بالاتر در حرکت بود. لور که با سرعت بالا پشت سر مکلین قرار داشت، به او برخورد کرد و به هوا پرتاب شد، خودروی لور در حالی که ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت(۱۲۵مایل) سرعت داشت با محافظ خاکی کنار مسیر برخورد کرد که باعث شد ماشین حداقل ۲ بار به منطقه تماشاچیان برخورد کند، که در آخرین ضربه هم لور از ماشین به بیرون پرتاپ شد در دم جان باخت. این برخورد باعث شد قطعات بزرگی از ماشین شامل بلوک سیلندر، تعلیق جلو و کاپوت به سمت توده تماشاچیان کنار خط شروع پرتاب شود. پشت سر لور هم یک خودرو به سمت گارد منحرف شد و بعد از برخورد آتش گرفت.

بحث‌های زیادی دربارهٔ مقصر دانستن شخص یا اشخاصی مطرح شد؛ استعلام رسمی هیچ‌کدام از رانندگان را به‌طور خاص مسئولیت پذیر ندانسته و از طرح مسیر ۳۰ ساله که برای خودروهای با این سرعت طراحی نشده بود انتقاد کرد.

قبل از تصادف[ویرایش]

پیش‌بینی زیادی برای مسابقه پیش‌بینی شده بود، زیرا فراری، جگوار و مرسدس بنز همه در این مسابقه اخیراً پیروز شده بودند و همه آنها با اتومبیل‌های جدید و بهبود یافته وارد شدند. فراری‌ها، قهرمان فعلی در آن زمان، بسیار سریع اما شکننده بودند. جگوار مسابقه خود را تقریباً به‌طور انحصاری روی ل مانس متمرکز کرد و یک راننده بسیار با تجربه از جمله فرمول 1 (F1) راننده فراری، مایک هاثورن داشت.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. Spurring 2011, p.219