آقا میر رشتی بحرالعلوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید حسین موسوی رشتی
آقا میر رشتی بحرالعلوم
زادهٔگیلان
درگذشت۱۶ ربیع‌الثانی ۱۳۲۷ ه.ق
دیگر نام‌هاحاجی آقا میر رشتی
پیشهعالم
کارهای برجستهنمایندگی طبقه علما در دوره نخست مجلس شورای ملی
عنوانبحرالعلوم
دورهمشروطه

حاج سید حسین موسوی رشتی ملقب به بحرالعلوم و معروف به حاجی‌آقا میررشتی از علمای معروف گیلان در دوره مشروطیت بود.

بحرالعلوم در دوره نخست بعنوان نماینده رشت در مجلس شورای ملی حضور داشت.[۱] [۲] ولی قلباً با مشروطه خواهان همراه نبود و با ملا محمد خمامی (مجتهد مستبد معروف گیلان) و شیخ فضل‌الله نوری ( مجتهد مشروعه خواه پایتخت) ارتباط داشت.

او که پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی به دستور محمدعلی شاه، به همراه یکی از فرزندان خود به سفر عتبات رفته بود، در راه بازگشت به گیلان توسط مشروطه خواهان فاتح قزوین دستگیر شد و بدون محاکمه و دلیل موجهی در روز ۱۶ ربیع‌الثانی ۱۳۲۷ ه.ق به جوخه اعدام سپرده شد.

تنها علت اعدام او و فرزندش این شایعه بود که او از طرف محمدعلی شاه مأموریت داشته تا علمای نجف را علیه مشروطیت تحریک کند. ولی بعد معلوم شد که این شایعه اساسی نداشته است .

منابع[ویرایش]

  1. «مرکز پژوهش‌ها مجلس شورای اسلامی - حاج آقا میر رشتی بحرالعلوم». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۲۲.
  2. «سازوکار اولین انتخابات؛ اسامی نمایندگان مجلس شورای ملی دوره اول». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۲۲.

به اختصار منقول از "نمایندگان گیلان در مجالس قانونگزاری"( سلسله مقاله)، با همکاری هومن یوسفدهی، مجله گیله وا، شماره ۶۲، ص ۳۵ و ۳۶.