جیمز لاتیمر آلن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جیمز لاتیمر آلن
زادهٔ۱ ژانویهٔ ۱۹۰۷
درگذشت۱ ژانویهٔ ۱۹۷۷
ملیتایالات متحده آمریکا

جیمز لاتیمر آلن (انگلیسی: James Latimer Allen; ۱ ژانویهٔ ۱۹۰۷ – ۱ ژانویهٔ ۱۹۷۷)[۱] عکاس و پرتره‌ای بود که به خاطر تصاویرش از رنسانس هارلم از دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به شهرت رسیده بود.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

آلن در شهر نیویورک متولد شد و در اواخر دهه ۱۹۲۰ یک استودیوی عکاسی ساخت که در آن از بسیاری از نخبگان آن دوران عکس می‌گرفت. در میان چهره‌هایی که از آنها عکس گرفته است می‌توان به لنگستون هیوز، پل روبسن، آلن لاک و کارل ون وکتن اشاره کرد.[۳]

آثار هنری[ویرایش]

به گفته منتقد هنری نیویورک تایمز، ویلیام زیمر، کار آلن به «تأکید بر ظهور» فلسفه «سیاهان جدید» آن زمان کمک کرد.[۴]

کار او «یکنواختی هدفمند» را نشان می‌داد که به اعتقاد او ایده یک آمریکایی آفریقایی‌تبار تحصیلکرده طبقه بالا را به تصویر می‌کشد. همه سوژه‌های او لباس خوبی پوشیده بودند و با فوکوس ملایمی مشابه عکس‌های پرتره‌ روشنفکران در آن زمان عکس می‌گرفتند.[۴] این تصاویر پرتره‌های تمایز نامیده می‌شدند و از چهره‌های مهم رنسانس هارلم مانند لنگستون هیوز و کانتر کولن عکس گرفت.

آثار آلن در چندین نشریه معروف توسط طرفداران و حامیان جنبش رنسانس هارلم، مانند د آپورچونتی، د مسنجر و د کرایسس منتشر شد.[۵] او در فیلم «مطالعه هنرمندان سیاه‌پوست» در دهه ۱۹۳۰ به همراه ریچموند بارت، آرون داگلاس، پالمر هیدن، ویلیام الیسورث آرتیس، مالوین گری جانسون، آگوستا ساواژ، لوئیس مایلو جونز، جورجت سیبروک و دیگران حضور داشت.[۶] به گفته کامارا دیا هالووی، نویسنده کتاب «آلن، جیمز لاتیمر»، سوابق زندگی آلن نشان می‌دهد که او در جنگ جهانی دوم ثبت نام کرده است.

پس از درگذشت[ویرایش]

آثار او در سال ۱۹۹۹ در گالری هنر دانشگاه ییل به نمایش گذاشته شد. به خاطر آثارش در عکاسی به عنوان یک هنرمند سیاهپوست، جایزه کمیسیون ۵۰ دلاری توسط بنیاد هارمون را دریافت کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «James Latimer Allen - Biography». www.askart.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۷.
  2. «James Latimer ALLEN (1907-1977) - Biography, life, background and work by Artprice». Artprice.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۷.
  3. Hughes، Name James AllenRole PhotographerDied 1977Similar People Langston؛ Primus، Pearl؛ Brutus، Dennis؛ Ball، James Presley؛ Anderson، Regina M. (۲۰۱۷-۰۸-۱۸). «James Latimer Allen - Alchetron, The Free Social Encyclopedia». Alchetron.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۷.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «Nexis Uni® - Sign In | LexisNexis». signin.lexisnexis.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۰.
  5. Yale Bulletin and Calendar, Vol. 27, No. 18, January 25 – February 1, 1999.
  6. Study of Negro Artists, A, retrieved 2024-01-10