جو پومودورو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جو پومودورو
(به ایتالیایی: Giò Pomodoro)
جو پومودورو در سال ۱۹۵۸، عکس از پائولو مونتی
زادهٔ۱۷ نوامبر ۱۹۳۰
اورسیانو دی پسارو
درگذشت۲۱ دسامبر ۲۰۰۲ (۷۲ سال)
میلان
ملیت ایتالیا
شناخته‌شده برایمجسمه‌سازی
خویشاوندانآرنالدو پومودورو
یادداشت‌ها
برخی از کارهای جو پومودورو را می‌توان در مجموعه شرکت آماندا ژاپن دید.

جو پومودورو (به ایتالیایی: Giò Pomodoro ؛۱۹۳۰–۲۰۰۲ تلفظ ایتالیایی: [ˈdʒɔ ppomoˈdɔ:ro]) یک هنرمند مجسمه‌ساز، چاپ‌های دستی و طراح صحنه اهل ایتالیا بود.

جو پومودورو در ۱۷ نوامبر ۱۹۳۰ اورسیانو دی پسارو در استان پزارو و اوربینو ایتالیا به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۴ به میلان نقل مکان کرد و با همکاری هنرمندان پیشرو و آوانگارد شروع به ساخت طلا و جواهر کرد. او سپس شروع به تولید نقش برجسته معکوس در گل رس و همچنین سوار کردن مواد مختلف از جمله چوب و گچ و پس از آن قالب‌گیری فلز پرداخت.

در دهه ۱۹۶۰ او به توسعه چندین سری از مجسمه‌هایی پرداخت که کاوش طیف وسیعی از اشکال انتزاعی معمولاً با سطوح آرام موجدار را شامل می‌شد. پومودورو در فعالیت‌های حرفه‌ای بعدی با دریافت سفارش‌های مکرر به طور منظم به خلق آثار تعداد زیادی سازه‌ها و مجسمه‌ها برای فضاهای عمومی غیر مسقف پرداخت.

برادر او آرنالدو پومودورو نیز مجسمه‌ساز است.

نگارخانه[ویرایش]

آثار جو پومودورو در استودیوی خود در میلان، عکس‌های پائولو مونتی

جوایز و افتخارات[ویرایش]

  • یک عمر دستاورد در مجسمه‌سازی معاصر از مرکز مجسمه‌سازی بین‌المللی ۲۰۰۲[۱]
  • در سال ۲۰۰۲ مفتخر شد به یک بدون عنوان کار در سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه برزیل در سانتا کاتارینا، برزیل.[۲]
  • در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ موتور جستجوی گوگل به مناسبت ۸۱مین سالروز تولد جو پومودورو و به افتخار او گوگل دودل صفحه اصلی خود را تغییر داد.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Laura Tansini (April 2002). "The Emptiness of Space: A Conversation With Gio' Pomodoro" (magazine article). Sculpture. Washington, D.C.: International Sculpture Center. 21 (3). Retrieved 2009-02-21.
  2. Brusque. Catálogo de Obras do II Simpósio Internacional de Esculturas do Brasil. Prefeitura de Brusque: Brusque, 2002.
  3. «Giò Pomodoro's 81th Birthday». www.doodletoday.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ نوامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶.

منابع[ویرایش]