جیدن کاکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جایدن کوکس)
جیدن کاکس
جیدن کاکس در المپیک تابستانی ۲۰۱۶
اطلاعات شخصی
نام کاملجِیدن کاکس
ملیتآمریکایی
زاده۳ مارس ۱۹۹۵ ‏(۲۹ سال)
کلمبیا، میزوری، آمریکا
پیشهورزشکار
قد۱٫۸۱ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
ورزشی
کشور ایالات متحده آمریکا
ورزشکشتی
رویداد(ها)کشتی آزاد
مربیکوین جکسون

جِیدِن کاکس (به انگلیسی: J’den Cox، زادهٔ ۳ مارس ۱۹۹۵) ورزشکار مرد رشتهٔ کشتی آزاد کشور آمریکا در دسته‌های ۸۶ و ۹۲ ک‌گ است.[۱] کاکس برندهٔ مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو و مدال طلا قهرمان کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. او همچنین دارندهٔ یک مدال نقره در سال ۲۰۲۲ و دو مدال برنز قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ و نیز قهرمان کشتی پان امریکن در ۲۰۱۹ است.

او در ۱۲ آو

و ۲۰۲۴ کفش هایش را آویخت و با کشتی قهرمانی خداحافظی کرد.ریل

فعالیت ورزشی[ویرایش]

المپیک ریو ۲۰۱۶[ویرایش]

کاکس در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ریو ۲۰۱۶ در وزن ۸۶ کیلوگرم حاضر بود که در دور اول و دوم آمارهاجی ماهامدائو از بلاروس و علیرضا کریمی از ایران را شکست داد اما در دور بعد از سلیم یاشار کشتی‌گیر ترکیه شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی رینیریس سالاس کوبایی را شکست داد و به مدال برنز رسید.

قهرمانی جهان ۲۰۱۷[ویرایش]

کاکس در وزن ۸۶ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی آزاد جهان ۲۰۱۷ پاریس حاضر بود که در دورهای اول تا سوم احمد دوداروف از آلمان، ویل هینو از فنلاند و زبیگنیف بارانوفسکی از لهستان را شکست داد اما در نیمه نهایی به بوریس ماکوجف از اسلواکی باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی میهایل گانف کشتی‌گیر بلغاری را شکست داد و مدال برنز وزن ۸۶ کیلوگرم را به دست آورد.

قهرمانی جهان ۲۰۱۸[ویرایش]

کاکس در وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که داتو مارساگیشویلی از گرجستان، نیکولا کبان از رومانی و علیرضا کریمی از ایران را ۵ بر ۲ شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال نیز ایوان یانکوسکی کشتی‌گیر بلاروسی را با نتیجهٔ ۴ بر ۱ شکست داد و مدال طلا وزن ۹۲ کیلوگرم را به دست آورد.

قهرمانی جهان ۲۰۱۹[ویرایش]

کاکس در وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که محمد فرج از الجزایر، نورگلی نورگایپولی از قزاقستان و ایراکلی متسیتوری از گرجستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال علیرضا کریمی از ایران را شکست داد و مدال طلا وزن ۹۲ کیلوگرم را به دست آورد.

قهرمانی جهان ۲۰۲۱[ویرایش]

کاکس در وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اسلو شرکت کرد، او در مسابقه‌های اول تا سوم داگوادورجین اورگیلوخ از مغولستان، سیمون ایاناتونی از ایتالیا و جرمی پوآیر از کانادا را شکست داد اما در نیمه نهایی به کامران قاسم‌پور از ایران باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی آندری ولاسوف از لهستان را شکست داد و مدال برنز را به دست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲[ویرایش]

کاکس در وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات بی یوشیانگ از چین، رادوسلاو مارسینکیویچ از لهستان و عثمان نورماگمدوف از آذربایجان را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به کامران قاسم‌پور از ایران باخت و به مدال نقره رسید.

منابع[ویرایش]

  1. «دیتا بانک».