پرش به محتوا

جان مک‌فال، بارون مک‌فال از آلکلویت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد



The Lord McFall of Alcluith

پرتره رسمی , ۲۰۲۲
لرد سخنران مجلس اعیان بریتانیا
آغاز به کار
۱ مه ۲۰۲۱
پادشاه
قائم‌مقاملرد گاردینر کیمبل
پس ازلرد فاولر
معاون ارشد مجلس اعیان
دوره مسئولیت
۱ سپتامبر ۲۰۱۶ – ۳۰ آوریل ۲۰۲۱
لرد رئیسلرد فاولر
پس ازلرد لینگ (به عنوان رئیس کمیته‌‌ها)
پیش ازلرد گاردینر کیمبل
رئیس کمیته منتخب خزانه داری
دوره مسئولیت
۱۸ ژوئیه ۲۰۰۱ – ۶ مه ۲۰۱۰
پس ازجایلز رادیس
پیش ازاندرو تایری
اطلاعات شخصی
زاده۴ اکتبر ۱۹۴۴ ‏(۷۹ سال)
گلاسکو, اسکاتلند
حزب سیاسیهیچ
دیگر عضویت‌های سیاسی
همسر(ان)جوآن وارد
فرزندان۴
محل تحصیل

جان فرانسیس مک فال، بارون مک فال از آلکلویت (آلکلویث) PC (زاده ۴ اکتبر ۱۹۴۴)، سیاستمدار بریتانیایی و یکی از اشراف انتصابی است که از سال ۲۰۲۱ به عنوان لرد سخنران خدمت کرده است. او از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۰ عضو پارلمان بریتانیا (مجلس عوام) حزب کارگر و تعاون بود، ابتدا نماینده منطقه دامبارتون و سپس از سال ۲۰۰۵ برای منطقه دانبارتونشایر غربی . او همچنین به عنوان رئیس کمیته خزانه داری مجلس عوام خدمت کرده است. مک فال پس از انتصاب در مجلس اعیان بریتانیا (خانه لردها) ، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به عنوان معاون ارشد رئیس مجلس خدمت کرد و پس از آن جانشین لرد فاولر به ریاست مجلس اعیان بریتانیا رسید.

اوایل زندگی[ویرایش]

مک‌فال برای تحصیل به مدرسه پسرانه و همچنین مدرسه متوسطه سنت پاتریک (از زمانی که با دبیرستان نوتردام ادغام شد و دبیرستان ما لیدی و سنت پاتریک را تشکیل داد)، در جاده هاثورن‌هیل در کسل‌هیل، منطقه دامبارتون رفت و در ۱۵ سالگی آنجا را بدون هیچ مدرک تحصیلی ترک کرد. پدرش سرایدار مدرسه بود و مادرش یک مغازه روزنامه فروشی داشت که باعث شد علاقه او (بعدها) به نحوه اداره کسب و کار را جلب کند. او برای اداره پارک های محلی در دامبارتون و سپس در یک کارخانه مشغول به کار شد.

در سن ۲۴ سالگی در کالج فناوری پیزلی (در حال حاضر دانشگاه غرب اسکاتلند ) تحصیل کرد و مدرک لیسانس خود را در شیمی دریافت کرد. در سال ۱۹۷۷، او می‌خواست دانش خود را به دور از علم گسترش دهد و لیسانس خود را از دانشگاه آزاد در رشته تعلیم و تربیت و فلسفه گرفت. او از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۷ در دامبارتون ، کرکینتیلوخ و گلاسکو معلم شیمی و ریاضیات بود و قبل از ورود به پارلمان، معاون رئیس در گلاسکو و دبیر حزب کارگر حوزه انتخابیه خود شده بود. او در حالی که یک معلم بود، یک دوره نیمه وقت را طی سه سال در دانشگاه استرثکلاید برای MBA گذراند. در سال ۱۹۹۴، او به عنوان استاد مدعو در دانشکده بازرگانی دانشگاه سترثکلاید برگزیده شد و اکنون عضو هیئت مشاوران استراتژیک در دانشکده بازرگانی دانشگاه گلاسکو است. او همچنین یکی از اعضای اتحادیه GMB است.

زندگی سیاسی[ویرایش]

او برای نخستین بار در انتخابات عمومی سال ۱۹۸۷ ، پس از بازنشستگی نماینده قبلی، یان کمپبل، برای حوزه انتخابیه دامبارتون ، اسکاتلند ، برگزیده شد. اکثریت اولیه او کمی بیش از ۲۰۰۰ نفر بود. حوزه انتخابیه دامبارتون با حوزه انتخابیه جدید دانبارتونشایر غربی برای انتخابات عمومی سال ۲۰۰۵ جایگزین شد، که مک فال با اکثریت بیش از ۱۲۵۰۰ در این انتخابات پیروز شد و به عنوان نماینده این منطقه شناخته شد.

در سال ۱۹۹۵ میلادی او لایحه یک عضو خصوصی را ارائه کرد، لایحه حفاظت از پستانداران وحشی ، که اگرچه ناموفق بود، اما قانون شکار ۲۰۰۴ را که شکار پستانداران توسط سگ در انگلستان و ولز را غیرقانونی می کرد، اعلام کرد. [۱]

او از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ در دفتر ایرلند شمالی وزیر شلاق و جوان (برای آموزش، آموزش و استخدام، بهداشت و روابط اجتماعی، سپس در سال ۱۹۹۹ برای اقتصاد و آموزش) بود.

در سال ۲۰۰۱ او به عنوان رئیس کمیته منتخب خزانه داری منصوب شد و در سال ۲۰۰۵ برای بار دوم در این سمت منصوب شد. کمیته تحقیقاتی درباره بحران بانکی انجام داد و شواهدی از فرهنگ پاداش ، فقدان صلاحیت های بانکی در میان بسیاری از بانکداران برجسته و نظارت ضعیف اداره خدمات مالی بر این صنعت ارائه کرد.

در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰، مک فال اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات عمومی ۲۰۱۰ از سمت خود کناره گیری کند. [۲]

مجلس اعیان[ویرایش]

مک فال در مراسم تاجگذاری در سال ۲۰۲۳ روپوش کرد

در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۰، او را به عنوان یکی از اشراف (انتصابی) با عنوان بارون مک‌فال از آلکلویت ، از دامبارتون در دانبارتون شایر ، [۳] معرفی شد و در ۶ ژوئیه ۲۰۱۰ در مجلس اعیان معرفی شد [۴]

او در حال حاضر نایب رئیس گروه پارلمانی همه حزبی در زمینه توسعه خارج از کشور (اپگود) است. [۵]

وی در ژوئیه ۲۰۱۶ به عنوان رئیس کمیته‌های مجلس اعیان از اول سپتامبر ۲۰۱۶ منصوب شد. وی در زمان تصدی این سمت به عنوان نایب رئیس این مجلس نیز شناخته می شد. [۶]

در سال ۲۰۲۳ او پیشنهاد کرد که مجلس اعیان به همتایان مستقل و متخصص بیشتری نیاز دارد. لرد مک فال اظهار داشت که او هیچ انتقاد مستقیمی از انتخاب‌های اخیر همتایان نمی‌کند، اما مجلس اعلا (اعیان) در خطر عدم هماهنگی با موازنه قانون‌گذاران خود قرار دارد. مک فال قصد داشت با ریشی سوناک دیدار کند. هدف او این است تا سقفی را که تعداد همتایان متخصص جدید و غیرحزبی را که می‌تواند توسط کمیسیون انتصابات مجلس اعیان ایجاد شود، محدود کند. تعداد این همتایان در حال حاضر حداکثر دو نفر در سال تعیین شده است.[۷]

فعالیتهای دیگر[ویرایش]

او رئیس گروه پارلمانی همه حزبی ویسکی و ارواح اسکاچ (APPG) و APPG نیروی دریایی سلطنتی بود.

او رئیس شرکت بازسازی Strathleven و بازسازی مجدد Clydebank، دو شرکت توسعه مستقر در حوزه انتخابیه او بود.

او در ژانویه ۲۰۱۱ از Dumpster Kids، یک سازمان غیرانتفاعی با هدف نجات کودکان رها شده حمایت کرد.

زندگی شخصی[ویرایش]

خانواده مک فال در بلسمایر ، دامبارتون زندگی می کردند، جایی که او با جوآن وارد آشنا شد و با او ازدواج کرد. آنها سه پسر و یک دختر دارند. [۸]

انتشارات[ویرایش]

  • کمیسیون درآمد بازنشستگی محل کار، ایجاد یک سیستم بازنشستگی قوی، باثبات و شفاف: گزارش نهایی ( اوت ۲۰۱۱ )

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Timeline: Hunting row". BBC News. 17 February 2005. Retrieved 28 May 2020.
  2. "'Consumer champion' MP to stand down". BBC News. 29 January 2010.
  3. The London Gazette: no. 59466. p. . 22 June 2010.
  4. House of Lords Business, 22 June 2010
  5. "Executive - All Party Parliamentary Group on Overseas Development". Archived from the original on 16 October 2013. Retrieved 16 October 2013.
  6. House of Lords Minutes of Proceedings of Thursday 21 July 2016
  7. House of Lords needs more experts, says speaker, as former PMs line up allies
  8. Bailey, Georgina (22 April 2021). "Westminster: Lord McFall of Alcuith Has Been Confirmed As New Lord Speaker". The Democrat. Retrieved 17 July 2023.

لینک های خارجی[ویرایش]

اخبار

کلیپ های ویدئویی

پارلمان بریتانیا
پیشین:
Ian Campbell
Member of Parliament for Dumbarton
۱۹۸۷–۲۰۰۵
Constituency abolished
New constituency Member of Parliament for West Dunbartonshire
۲۰۰۵–۲۰۱۰
پسین:
Gemma Doyle
پیشین:
The Lord Laming
به عنوان Chairman of Committees
Senior Deputy Speaker of the House of Lords
۲۰۱۶–۲۰۲۱
پسین:
The Lord Gardiner of Kimble
پیشین:
The Lord Fowler
Lord Speaker
2021–present
در حال تصدی
ترتیب اولویت در انگلستان و ولز
پیشین:
Sir Lindsay Hoyle
به عنوان Speaker of the House of Commons
Gentlemen
as Lord Speaker
پسین:
The Lord Reed of Allermuir
به عنوان President of the Supreme Court

الگو:Officers of the Lords and Commonsالگو:UKParliamentCommitteeChairsالگو:Lord Speakerالگو:2021 Lord Speaker election