جانی گرازدریایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جانی گرازدریایی
نویسنده(ها)مت والش (مفسر سیاسی)
تصویرگر(ها)ک. ریس
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیادبیات کودک، طنز
ناشرDW Books
تاریخ نشر
۲۹ مارس ۲۰۲۲
شمار صفحات۳۰
شابکشابک ‎۹۷۸−۱−۹۵۶۰۰۷−۰۵−۳

جانی گرازدریایی یا جانی گرازدریاییه (به انگلیسی: Johnny the Walrus) یک کتاب مصور برای کودکان است که مت والش، مفسرِ سیاسیِ محافظه‌کار آمریکایی، آن را نوشته‌است. این کتاب با داستان کودکی به نام جانی، تراجنسیتی‌بودن را به‌طور تمثیلی با تظاهر به یک گرازدریایی‌بودن مقایسه می‌کند.[۱] این کتاب را DW Books، بخشی از The Daily Wire منتشر کرد.[۲]

خلاصه[ویرایش]

جانی پسر بچه‌ای باتخیل است که با قاشق به عنوان عاج، نقش گرازدریایی را بازی می‌کند. زمانی که «اهالی اینترنت» متوجه می‌شوند که جانی از یک گرازدریایی‌بودن لذت می‌برد، مجبور می‌شود بین پسربودن یا گرازدریایی‌بودن تصمیم بگیرد و اجازه تغییر نظرش را ندارد.[۳] «اهالی اینترنت» مادر جانی را نیز زیر فشار می‌گذارند تا به جانی به عنوانِ غذا کِرم بدهد (کاری که گرازدریایی‌ها می‌کنند) و او را با اره نزد دکتر ببرد که دکتر هم پیشنهاد می‌کند دست و پای جانی را به باله تبدیل کند…[۴]

واکنش‌ها[ویرایش]

جانی گرازدریایی پیش از اینکه آمازون آن را در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ دوباره در ردهٔ تفسیر سیاسی و اجتماعی دسته‌بندی کند، پرفروش‌ترین کتاب در رده ال‌جی‌بی‌تی+ آمازون شد. والش این دسته‌بندی دوباره را «حمله‌ای بی‌وجدانانه به حقوق هم‌جنس‌گرایان و نمونه وحشتناکِ هم‌جنس‌گراهراسی و زدودن هم‌جنس‌گرایان» خواند.[۱][۵] گلاد، یک سازمان نظارت بر رسانهٔ دگرباشان جنسی، پیش‌تر از آمازون خواسته بود تا این کتاب را از ردهٔ ال‌جی‌بی‌تی+ بردارد. در همان روز، تارگت این کتاب را از کتاب‌فروشیِ برخطِ (آنلاین) خود حذف کرد.[۵]

تاکر کارلسون مجری فاکس نیوز این کتاب را «خنده دار» نامید.[۶] وب‌سایت خبری محافظه‌کار بلیزمدیا، این کتاب را «کوششی برای عقب‌راندن ایدئولوژیِ جنسیتیِ رادیکال که واقعیت بیولوژیکی را به چالش می‌کشد» خواند.[۷] اندرو دویل، طنزپرداز، این کتاب را به دلیل تمسخرِ «تلقین به جوانان» تحسین کرد.[۸] «اخبار صورتی»(PinkNews)، وب‌سایت خبری دگرباشان، این کتاب را «نفرت‌پراکن» و «ترنس‌هراس» نامیده‌است.[۷] «LGBTQ Nation» این کتاب را «ضد تراجنسیتی» نامید و گفت که این کتاب جوانان تراجنسیتی را به سخره می‌گیرد.[۶]

در مارس ۲۰۲۲، گروهی به نام «بدون نفرت» در آمازون طوماری را منتشر کرد و از آمازون خواست که فروش کتاب‌هایی مانند «جانی گرازدریایی» و «آسیب غیرقابل برگشت» را متوقف کند و در عوض یک هیئت نظارتی تشکیل دهد که به کارمندان اجازه می‌دهد محتوای فروخته شده در آمازون را تعیین کنند. حداقل ۵۰۰ نفر این طومار که در تابستان ۲۰۲۱ به رهبری آمازون ارائه شده بود را امضا کردند.[۹] سخنگویِ The Daily Wire آمازون را به دلیل «رد درخواست‌های کارکنان بیدار خود» تحسین کرد و گفت که جانی گرازدریایی تا ژوئن ۲۰۲۲ «نزدیک به ۱۰٬۰۰۰ نسخه» در آمازون فروخته شده‌است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Migdon, Brooke (2021-12-09). "Amazon bestseller compares being trans to pretending to be a walrus". The Hill (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-10.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Soper, Spencer; Ceron, Ella (2022-06-25). "Amazon Staff Demand Ban of Books Calling Transgender People Mentally Ill". Bloomberg News (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-27.
  3. Migdon, Brooke (2021-12-09). "Amazon bestseller compares being trans to pretending to be a walrus". The Hill (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-10.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  4. Soper, Spencer; Ceron, Ella (2022-06-25). "Amazon Staff Demand Ban of Books Calling Transgender People Mentally Ill". Bloomberg News (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-27.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Midgon, Brooke (2021-12-10). "Amazon recategorizes book comparing being trans to pretending to be a walrus". The Hill. Retrieved 11 December 2021.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Bollinger, Alex (2021-12-09). "Best-selling LGBTQ book on Amazon is an anti-transgender picture book". LGBTQ Nation. Retrieved 2021-12-11.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Wakefield, Lily (2021-12-09). "Amazon lists hateful, transphobic book as number one 'LGBT+ best seller'". PinkNews (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-11.
  8. Doyle, Andrew (2022-05-17). "How to stop children being indoctrinated". UnHerd (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-21.
  9. O'Donovan, Caroline (2022-06-01). "Amazon employees protest the sale of books they say are anti-trans". The Washington Post. Retrieved 2022-06-02.